با وجود تمام صحبتهایی که در پایتختهای غربی در مورد کاهش اتکا به کارخانههای چینی مطرح میشود، چین در دو سال گذشته جایگاه خود را به عنوان تامینکننده غالب کالاهای تولیدی در جهان تثبیت کرده است.
اگرچه ممکن است برخی از دستاوردهای چین در بازارهای جهانی با محو شدن اثرات همهگیری کاهش یابد، با این وجود، این روند نشان میدهد که جدا کردن از بزرگترین طبقه کارخانه جهان چقدر سخت است. چنانکه در محافل سیاسی شناخته میشود، بهویژه چالشبرانگیز است زیرا کارخانههای چینی دسترسی خود را به محصولات پیشرفتهتر مانند تراشهها و گوشیهای هوشمند و فناوریهای جدید مانند خودروهای الکتریکی و انرژی سبز گسترش میدهند.
ایالات متحده و برخی از متحدانش نسبت به وابستگی خود به چین به دلیل نگرانیهایی از امنیت ملی گرفته تا شکنندگی زنجیرههای تامین جهانی نگران شدهاند. چین این نگرانی ها را رد کرده است، اما دلیل خاص خود را برای سست کردن روابط با غرب دارد، یعنی یک چالش طولانی مدت برای کنار گذاشتن اتکای بیش از حد خود به بازارهای غربی و متمایل شدن به هزینه های داخلی برای پیش بردن اقتصاد خود به ارتفاعات جدید.
در حال حاضر، رونق صادرات چین ممکن است یک پشتوانه کوتاه مدت برای رشد ایجاد کند زیرا اقتصاد این کشور تحت رویکرد عدم تحمل دولت در برابر کووید-19 و کاهش باد حباب دارایی کار می کند.
بر اساس دادههای کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل که تجارت جهانی را دنبال میکند، سهم چین از صادرات کالاهای جهانی از نظر ارزش در طول همهگیری جهانی از ۱۳ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱۵ درصد در پایان سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.
سهم رقبای اصلی از صادرات جهانی در همان دوره کاهش یافت که نشان میدهد دستاوردهای چین به ضرر سایرین بوده است. سهم آلمان از صادرات جهانی از 7.8 درصد در سال 2019 به 7.3 درصد در سال 2021 کاهش یافت. سهم ژاپن از 3.7 درصد به 3.4 درصد کاهش یافت. و سهم ایالات متحده از 8.6 درصد به 7.9 درصد کاهش یافت.
ظهور سریع چین از شوک اولیه کووید-19 در سال 2020 به کارخانه های این کشور در تامین کالاهایی که به طور ناگهانی تقاضای زیادی داشتند، برتری داد: تجهیزات پزشکی ارزان قیمت مانند ماسک های صورت و کیت های آزمایش، و کالاهای مصرفی مانند لوازم جانبی کامپیوتر. و وسایل تمرینی که کارگران غربی برای مدت طولانی دور از دفتر کار میخواستند.
کمک های سخاوتمندانه توسط دولت ها در ایالات متحده و سایر اقتصادهای پیشرفته برای عبور از کارگران در گذر از همه گیری، هزینه های غرب را بیشتر کرد. کارخانه های چینی با سفارشات غرق شدند و سهم چین از صادرات کلیدی افزایش یافت.
به عنوان مثال، بخش صادرات جهانی لوازم الکترونیکی چین از 38 درصد در سال 2019 به 42 درصد در سال 2021 افزایش یافت، در حالی که سهم صادرات نساجی چین از 32 درصد به 34 درصد افزایش یافت.
رونق صادرات چین در سال 2022 ادامه یافت و انتظارات اقتصاددانان برای کاهش رشد اقتصادی را به چالش کشید زیرا اقتصاد جهانی با تورم سرسام آور، افزایش نرخ بهره و جنگ در اوکراین مواجه است.
افکار خود را به اشتراک بگذارید
چشم انداز شما از اقتصاد چین در سال های آینده چیست؟ به گفتگوی زیر بپیوندید.
بخشی از توضیح قیمت ها است. با افزایش تورم در سراسر جهان، هزینه کالاهای مصرفی افزایش یافته است، بنابراین ارزش دلار آمریکا صادرات چین افزایش یافته است.
بر اساس فهرستی از کالاها و خدمات منتشر شده توسط اداره کل گمرک چین، ارزش صادرات چین در ماه ژوئن 22 درصد بیشتر از سال گذشته بود. شاخص مشابهی از حجم تجارت تنها 5.5 درصد افزایش را نشان می دهد.
با این حال، تقاضای خارج از کشور برای کالاهای چینی بهتر از آن چیزی است که بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند، به ویژه از سوی ایالات متحده، اروپا و همسایگان چین در آسیا. داده های اداره سرشماری ایالات متحده نشان می دهد که کسری تجاری ایالات متحده با چین در شش ماهه اول سال 2022 نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد افزایش یافته و به 222 میلیارد دلار رسیده است.
یک روند بلندمدت نیز در جریان است. در سالهای اخیر، چین بهطور پیوسته سهم بازار را در محصولات تولیدی پیچیدهتر و با ارزش بالاتر، مانند کالاهای سرمایهای، وسایل نقلیه، موتورها و ماشینآلات سنگین به دست آورده است.
روری گرین، رئیس تحقیقات چین و آسیا در TS Lombard در لندن گفت: این به توضیح اینکه چرا چین از سهم بازار صادرات کشورهایی مانند آلمان که به طور سنتی در تولید و صادرات چنین محصولاتی برتری دارند، کمک می کند.
با کمک پکن، شرکتهای چینی همچنین در بخشهای جدیدتر جایگاههایی ایجاد میکنند که انتظار میرود در سالهای آینده به بخش بزرگتری از تجارت جهانی تبدیل شوند.
به عنوان مثال، صادرات سلول های خورشیدی چین در نیمه اول سال جاری به 25.9 میلیارد دلار افزایش یافت که 113 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت. بر اساس گزارش گمرک چین، صادرات خودرو چین در ماه جولای به رکورد ماهانه جدیدی رسید که حدود 290 هزار دستگاه بود که با فروش خودروهای برقی تقویت شد.
در ایالات متحده، درجه ای از جدا شدن از چین رخ داده است. سهم چین از کل واردات آمریکا در سالهای اخیر کاهش یافته است زیرا تعرفهها بر برخی کالاها ضربه زده است و شرکتها با باز کردن کارخانههایی در کشورهای دیگر مانند ویتنام به دنبال کاهش وابستگی خود به چین بودند. مقامات ایالات متحده به طور فعال به دنبال جدایی در برخی از مناطق به دلیل نگرانی های امنیتی، مانند فناوری، بوده اند.
اما برای کشورهای کوچکتر، به ویژه در آسیا، پیروی از تشویق ایالات متحده برای کاهش اتکا به چین، با توجه به سنگینی اقتصادی محض چین و اهمیت آن به عنوان خریدار و فروشنده در سیستم تجارت جهانی، بسیار دشوارتر است.
او می گوید: «ایالات متحده با جغرافیا می جنگد، با جاذبه اقتصادی می جنگد. گرین گفت.
برای برخی از اقتصاددانان، رونق صادرات چین نشان میدهد که با وجود وعدههای مکرر پکن برای افزایش مصرف، اقتصاد این کشور چقدر خطرناک است.
مازاد تجاری چین – که در ژوئیه به بیش از 100 میلیارد دلار رسید – نه تنها صادرات قوی بلکه واردات ضعیف را منعکس می کند که نشانه ای از تقاضای داخلی ضعیف است.
مایکل پتیس، استاد امور مالی در دانشگاه پکن، گفت که واکنش همهگیر پکن به جای کمک به مصرفکنندگان، بر یارانهها و وامهای ارزان قیمت به تولیدکنندگان متمرکز شد و مصرفکنندگان چین را با مشکل مواجه کرد و اقتصاد آن را در برابر تغییرات ناگهانی اشتهای خارج از کشور برای کالاهایش آسیبپذیر کرد.
او گفت: «کاملاً اشتباه است که داده های تجاری چین را به عنوان یک نقطه روشن در عملکرد اقتصادی چین ببینیم. پتیس گفت. مشکل عدم تعادل چین در حال بدتر شدن است.
بنویسید جیسون داگلاس در [email protected] و استلا ییفان زی در [email protected]
حق چاپ ©2022 Dow Jones & Company, Inc. تمامی حقوق محفوظ است. 87990cbe856818d5eddac44c7b1cdeb8