یونیسف: 190 میلیون کودک در معرض خطر بحران های مرتبط با آب هستند

این مطالعه که روز دوشنبه پیش از کنفرانس تاریخی آب سازمان ملل منتشر شد، دسترسی خانوارها به خدمات WASH، بار مرگ و میر ناشی از WASH در بین کودکان زیر پنج سال و قرار گرفتن در معرض خطرات آب و هوایی و محیطی را بررسی کرد و نشان داد که کودکان در کجا با بزرگترین تهدید روبرو هستند و جایی که سرمایه گذاری در راه حل ها برای جلوگیری از مرگ های غیرضروری به شدت مورد نیاز است.

آفریقا با یک فاجعه آبی روبرو است. در حالی که شوک های آب و هوایی و آب در سطح جهانی در حال افزایش است، هیچ جای دیگری در جهان خطرات را به این شدت برای کودکان ترکیب نمی کند.”

«طوفان‌های ویرانگر، سیل‌ها و خشکسالی‌های تاریخی در حال حاضر تأسیسات و خانه‌ها را ویران می‌کنند، منابع آب را آلوده می‌کنند، بحران گرسنگی ایجاد می‌کنند و بیماری را گسترش می‌دهند. اما به همان اندازه که شرایط فعلی چالش برانگیز است، بدون اقدام فوری، آینده می تواند بسیار تاریک تر باشد.”

کودکان آواره دست های خود را بیرون از یک توالت عمومی در اردوگاهی در استان سند پاکستان می شویند.

© یونیسف/شهزاد نورانی

کودکان آواره دست های خود را بیرون از یک توالت عمومی در اردوگاهی در استان سند پاکستان می شویند.

بحران هایی که با درگیری مسلحانه تشدید می شود

تهدید سه گانه در بنین، بورکینافاسو، کامرون، چاد، ساحل عاج، گینه، مالی، نیجر، نیجریه و سومالی حادتر بوده و غرب و مرکز آفریقا را به یکی از ناامن‌ترین مناطق آب و هوایی جهان تبدیل کرده است. – مناطق تحت تأثیر، بر اساس تجزیه و تحلیل. بسیاری از کشورهایی که بدترین آسیب را دیده‌اند، به‌ویژه در ساحل، با بی‌ثباتی و درگیری‌های مسلحانه مواجه هستند که دسترسی کودکان به آب سالم و بهداشت را تشدید می‌کند.

در سراسر 10 نقطه داغ، نزدیک به یک سوم کودکان به حداقل آب اولیه در خانه دسترسی ندارند و دو سوم از خدمات اولیه بهداشتی برخوردار نیستند. یک چهارم کودکان چاره ای جز اجابت مزاج باز ندارند. بهداشت دست ها نیز محدود است و سه چهارم کودکان به دلیل کمبود آب و صابون در خانه نمی توانند دست های خود را بشویند.

در نتیجه، این کشورها همچنین سنگین‌ترین بار مرگ و میر کودکان را در اثر بیماری‌های ناشی از شستشوی ناکافی، مانند بیماری‌های اسهالی، به دوش می‌کشند. به عنوان مثال، شش نفر از 10 نفر در طول سال گذشته با شیوع وبا مواجه شده اند. در سراسر جهان، روزانه بیش از 1000 کودک زیر پنج سال به دلیل بیماری‌های مرتبط با WASH جان خود را از دست می‌دهند که از هر پنج کودک، دو نفر تنها در این 10 کشور متمرکز هستند.

برای اطمینان از آب آشامیدنی سالم، بهداشت و بهداشت برای همه، اقدام سریعی لازم است.

برای اطمینان از آب آشامیدنی سالم، بهداشت و بهداشت برای همه، اقدام سریعی لازم است.

در برابر تهدیدات آب و هوایی آسیب پذیر است

این نقاط داغ همچنین در میان 25 درصد برتر از 163 کشور جهان با بالاترین خطر قرار گرفتن در معرض تهدیدات آب و هوایی و محیطی قرار دارند. دمای بالاتر – که تکثیر پاتوژن ها را تسریع می کند – 1.5 برابر سریعتر از میانگین جهانی در بخش هایی از غرب و مرکز آفریقا افزایش می یابد. سطح آب‌های زیرزمینی نیز در حال کاهش است و برخی جوامع را ملزم به حفر چاه دو برابر عمق یک دهه قبل می‌کند. در عین حال، بارندگی نامنظم‌تر و شدیدتر شده است و منجر به سیل می‌شود که منابع کمیاب آب را آلوده می‌کند.

همه 10 کشور همچنین توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) به عنوان شکننده یا بسیار شکننده طبقه بندی شده اند، با استرس های ناشی از درگیری مسلحانه در برخی از کشورها، پیشرفت به سمت آب سالم و بهداشت را معکوس می کند.

به عنوان مثال، بورکینافاسو افزایش حملات به تأسیسات آبی را به عنوان تاکتیکی برای جابجایی جوامع مشاهده کرده است. پنجاه و هشت نقطه آبی در سال 2022 مورد حمله قرار گرفت و بیش از 830000 نفر – که بیش از نیمی از آنها کودک بودند – در سال گذشته دسترسی به آب آشامیدنی سالم را از دست دادند.

Kellen Odom

مدافع رسانه های اجتماعی گیک غذا. کاوشگر. علاقه مندان به تلویزیون پیشگام بیکن افراطی. کل نینجا اینترنت. تنظیم کننده.

تماس با ما