در کمپین SEC گری جنسلر برای مهار صنعت کریپتو

در ماه مارس، هشت ماه قبل از فروپاشی امپراتوری ارزهای دیجیتال، سم بنکمن-فرید به یک تماس ویدیویی با گری جنسلر، یک تنظیم کننده قدیمی مالی که اکنون کمیسیون بورس و اوراق بهادار را رهبری می کند، پیوست.

جلسه خوب پیش نرفت آقای. Bankman-Fried، مدیر اجرایی صرافی رمزنگاری FTX مستقر در باهاما، خواهان تاییدیه SEC برای ارائه ارزهای دیجیتال در ایالات متحده بدون تهدید جریمه برای نقض قوانین اوراق بهادار بود.

آقای. در این تماس کارکنان FTX و همچنین شرکای تجاری در بورس اوراق بهادار IEX به بانکمن-فرید ملحق شدند که شروع به راهپیمایی Mr. Gensler از طریق ارائه پاورپوینت. در حدود اسلاید دوم، آقای. سه نفر از آشنایان به این گفتگو گفتند که جنسلر آنها را قطع کرد و یک سخنرانی تقریباً 45 دقیقه ای در مورد دیدگاه خود برای مقررات ارزهای دیجیتال آغاز کرد و از هرگونه بحث بیشتر جلوگیری کرد.

حالا آقای جنسلر 65 ساله با آقای. بانکمن-فرید دوباره. FTX در این ماه به شکلی حماسی سقوط کرد، پس از آن که سپرده‌ها 8 میلیارد دلار بدهکار شد. کمیسیون SEC و وزارت دادگستری تحقیقاتی را آغاز کرده اند، با تمرکز بر اینکه آیا آقای. Bankman-Fried میلیاردها دلار از وجوه مشتریان خود را به طور غیرقانونی به صندوق تامینی تحت مالکیت خود، Alameda Research، وام داد که به شدت در پلتفرم FTX معامله می‌کرد.

این یک موقعیت آشنا برای آقای است. جنسلر، که از زمانی که در آوریل 2021 رئیس SEC شد، مجموعه‌ای از شرکت‌ها و مروج‌های رمزارز را به دلیل نقض اوراق بهادار جریمه کرده است، با جریمه‌هایی تا 100 میلیون دلار. شخصیتی که خودی های رمزارز دوست دارند از او متنفر باشند، آقای. Gensler به دنبال ایجاد SEC به عنوان ناظر اولیه صنعت بدون مقررات و چرخ آزاد است، و با ایجاد نرده های محافظ سختگیرانه تر، آن را تحت نظارت شدید دولت قرار می دهد.

شیلا وارن، که شورای کریپتو برای نوآوری، یک گروه لابی صنعتی را اداره می‌کند، می‌گوید: «مردم عاشق دشمن هستند. او مطمئناً برخی از آن‌ها را تقریباً به ظاهر عمداً ترسیم کرده است.»

اما فروپاشی FTX سوالاتی را در مورد آقای. اثربخشی جنسلر آقای. Bankman-Fried به تالارهای قدرت در واشنگتن دسترسی پیدا کرد، حتی زمانی که او یک شرکت فراساحلی را اداره می کرد که تجارت پرخطر را ترویج می کرد و به حساب های مشتریانش فرو می رفت تا سرمایه گذاری های دیگر را تأمین کند. پس از دیدار ماه مارس با آقای. بانکمن-فرید، آقای. چهار نفر از آشنایان به گفتگو گفتند که کارکنان Gensler با گروهی که به تماس ملحق شده بودند در تماس بودند و به ساختارهای احتمالی برای تبادل کاملاً تنظیم شده رفت و آمد می کردند.

تام اِمر، نماینده جمهوری‌خواه مینه‌سوتا که در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا فعالیت می‌کند، گفت: «گزارش‌ها به دفتر من نشان می‌دهد که او به SBF و FTX کمک می‌کرد تا بر روی خلأهای قانونی کار کنند. توییت کرد در نوامبر 10 از آقای جنسلر. “ما در حال بررسی این موضوع هستیم.”

آقای. جنسلر از پاسخ دادن به سؤالات در مورد مدیریت FTX خودداری کرد.

با این حال، تحت رهبری او، SEC کریپتو را در اولویت قرار داده است و تیم اجرایی خود را تقریباً دو برابر کرده و به 50 عضو رسانده است. در ماه فوریه، آژانس به دلیل عدم موفقیت در ثبت، شرکت وام دهنده رمزارز BlockFi را 100 میلیون دلار جریمه کرد. BlockFi در این ماه فعالیت خود را به دلیل ارتباط با FTX متوقف کرد. با توجه به پرونده های عمومی، آژانس همچنین در حال بررسی فرآیندی است که توسط Coinbase، بزرگترین صرافی رمزارز ایالات متحده، انتخاب می کند که کدام ارزهای دیجیتال را ارائه دهد.

“کارآفرینان زیادی بودند که در این زمینه رشد کردند و تصمیم گرفتند که ناسازگار باشند.” جنسلر در مصاحبه ای ماه گذشته در مقر SEC در واشنگتن گفت. “ما یک پلیس در ضرب و شتم خواهیم بود.”

آقای. ادعای اصلی جنسلر ساده است: با همه ویژگی‌های جدیدشان، بیشتر ارزهای دیجیتال مانند سهام یا سایر محصولات سرمایه‌گذاری، اوراق بهادار هستند. این بدان معناست که توسعه دهندگانی که ارزهای دیجیتال منتشر می کنند باید در دولت ایالات متحده ثبت نام کنند و اطلاعات برنامه های خود را افشا کنند. در آقای از نظر جنسلر، صرافی‌هایی مانند Coinbase و FTX، که در آن مشتریان سکه‌های دیجیتال خرید و فروش می‌کنند، باید مجوزهای SEC را نیز دریافت کنند، که با افزایش نظارت قانونی و تعهدات افشای همراه است.

صنعت کریپتو با این استدلال که الزامات قانونی بیش از حد سنگین است، با تلاش‌های دولت برای طبقه‌بندی دارایی‌های دیجیتال به عنوان اوراق بهادار مبارزه کرده است. حتی قبل از فروپاشی FTX، بحث در حال رسیدن به نقطه عطف بود: انتظار می‌رود که یک قاضی فدرال در ماه‌های آینده در دادخواستی از سوی SEC که صادرکننده ارزهای دیجیتال ریپل را به ارائه اوراق بهادار ثبت‌نشده متهم می‌کند، تصمیم بگیرد. پیروزی دولت باعث تقویت آقای. دست Gensler، ایجاد سابقه ای که می تواند راه را برای شکایت های بیشتر علیه شرکت های رمزنگاری هموار کند.

شریک سابق گلدمن ساکس، آقای. پس از رکود سال 2008، جنسلر به یکی از تهاجمی ترین تنظیم کننده های مالی در واشنگتن تبدیل شد. به عنوان رئیس کمیسیون معاملات آتی کالا، آژانسی که بازارهای مالی را تنظیم می کند، به اجرای قانون داد-فرانک 2010 کمک کرد که هدف آن حمایت از مصرف کنندگان و مهار وال استریت بود.

پس از ترک CFTC در سال 2014، آقای. جنسلر مجذوب رمزارزها شد که در حال گسترش به جریان اصلی بود. در مؤسسه فناوری ماساچوست، او یک دوره سخنرانی به نام «بلاک چین و پول» تدریس کرد و نسبت به پتانسیل کریپتو برای متحول کردن بازارهای مالی خوشبین ظاهر شد. او هنوز از ساتوشی ناکاموتو، شخصیت مرموز که بیت کوین را اختراع کرد، به عنوان «ناکاموتو سان» یاد می کند، که یک حرکت احترام است.

بنابراین وقتی آقای جنسلر SEC را بر عهده گرفت، صنعت کریپتو از او به عنوان علاقه‌مندی استقبال کرد که پتانسیل این فناوری را درک می‌کرد. یک سرمایه گذار مخاطره آمیز، بیت کوین در دستان خوبی است توییت کرد.

اما خیلی زود مشخص شد که آقای جنسلر رویکردی سختگیرانه را در پیش خواهد گرفت. در ژوئیه 2021، او با گروهی از نمایندگان صنعت، از جمله رهبر انجمن بلاک چین، یک گروه تجاری برجسته ارزهای دیجیتال، ملاقات کرد. دو نفر از آشنایان به جلسه گفتند که او صراحتاً به او اطلاع داد که احتمالاً اکثر اعضای سازمان قوانین فدرال را نقض می کنند.

چند روز بعد، آقای جنسلر هنگام سخنرانی در یک کنفرانس امنیت ملی در واشنگتن، رمزارزها را “غرب وحشی” نامید.

به جای ابداع قوانین جدید برای ارزهای دیجیتال، آقای. Gensler بر اجرای موارد فعلی تا حد امکان گسترده تمرکز کرده است. در ماه جولای، SEC شکایتی را علیه یکی از کارمندان سابق Coinbase تنظیم کرد و گفت که هفت ارز دیجیتال فهرست شده در بورس اوراق بهادار ثبت نشده هستند. ماه بعد، Coinbase در یک پرونده عمومی فاش کرد که این آژانس احضاریه های تحقیقاتی شرکت را برای درخواست اطلاعات در مورد فرآیند فهرست شدن خود ارسال کرده است.

پشت درهای بسته آقای جنسلر به همان اندازه تهاجمی بوده است. پریان بورینگ، بنیانگذار اتاق تجارت دیجیتال، یک گروه حامی ارزهای دیجیتال، می‌گوید: «شنیده‌ام درباره گروه‌های دیگری که وارد بحث می‌شوند و وارد بحث می‌شوند. “شما می خواهید دعوا کنید، می توانید دعوا کنید.”

در محافل رمزنگاری، ذکر آقای. نام جنسلر لرزه های خشم را برمی انگیزد. یک حساب توییتر برای شرکت رمزنگاری LBRY یک بار تماس گرفت او “دیو پوشیده از بدن انسان.”

جرمی کافمن، مدیر اجرایی LBRY، که SEC سال گذشته از آن شکایت کرد، گفت: «امیدوار بودم که یک استاد MIT که در مورد ارزهای رمزنگاری شده مطالعه کرده بود، ظاهری عادلانه در مورد او داشته باشد و یک جامعه شناس کامل نباشد.

مبنایی برای آقای ادعای جنسلر مبنی بر اینکه ارزهای رمزنگاری شده اوراق بهادار هستند، یک تحلیل حقوقی است که به تست هوی معروف است، که دادگاه عالی آن را در سال 1946 تشریح کرد. بر اساس این چارچوب، یک محصول مالی زمانی که فرصت سرمایه‌گذاری در یک «شرکت مشترک» را ارائه می‌دهد، یک امنیت تلقی می‌شود. انتظار سود بردن از تلاش دیگران

در طول دهه ها، دادگاه ها حکم داده اند که قانون اوراق بهادار برای طیف گسترده ای از محصولات مالی، از جمله قراردادهای فروش چینچیلا، اعمال می شود. آقای. جنسلر علناً اعلام کرده است که بیت کوین یک امنیت نیست، زیرا هیچ گروه مرکزی یا فردی آن را کنترل نمی کند. اما او اشاره کرده است که اتر، دومین ارز دیجیتال پرطرفدار، ممکن است یک امنیت باشد و بارها استدلال کرده است که صدها توکن کوچکتر باید تحت صلاحیت SEC قرار گیرند.

او ماه گذشته در مصاحبه ای گفت: «این کاملاً ساده است. “قوانین در حال حاضر در کتاب هستند.”

صنعت کریپتو مخالفت کرده است که SEC در تلاش است تا ارزهای دیجیتال را به یک چارچوب قدیمی تبدیل کند. در ماه جولای، کوین‌بیس یک دادخواست 32 صفحه‌ای به SEC ارسال کرد و این موضوع را تایید کرد که قوانین ثبت‌نام موجود به طور خالص برای صرافی‌های رمزنگاری اعمال نمی‌شود.

در داخل آژانس، آقای دو نفر از آشنایان با SEC گفتند که رویکرد Gensler گاهی اوقات به ناامیدی منجر شده است. یک نفر گفت، در جلسات، کارکنان به دشواری گسترش قانون اوراق بهادار فدرال برای پوشش مبادلات رمزنگاری اشاره کردند. سایر کارمندان SEC شکایت کرده اند که آقای. شخص دیگری گفت که Gensler به اندازه کافی تهاجمی حرکت نکرده است، زیرا صرافی هایی مانند Coinbase و FTX از جریمه های قابل توجه اجتناب کرده اند.

سقوط FTX سطح جدیدی از بررسی را به راه انداخته است. اسکرین شات های Mr. برنامه جلسات عمومی Gensler، که چندین جلسه با Mr. Bankman-Fried، در توییتر منتشر شده است، جایی که طرفداران کریپتو که زمانی می گفتند آقای. جنسلر بیش از حد پرخاشگر بود و اکنون او را متهم کرده اند که با یک جنایتکار مهربان است. (آقای بنکمن-فرید به هیچ جرمی متهم نشده است.)

آنها استدلال می کنند که یک معامله SEC با FTX به صرافی یک “انحصار نظارتی” اعطا می کند و به آقای . Bankman-Fried برای تسلط بر بازار ارزهای دیجیتال در حالی که سایر مشاغل تعطیل شده بودند. (برخی از جزئیات ملاقات های آقای جنسلر با FTX قبلا توسط فاکس بیزینس گزارش شده بود.)

لی راینرز، کارشناس رمزارز که در دانشکده حقوق دانشگاه دوک تدریس می کند، گفت: اما بسیاری از انتقادات فرصت طلبانه بوده است.

او می گوید: «اگر او را دوست ندارید، SEC فعلی را دوست ندارید، پس مسلماً بدون در نظر گرفتن واقعیت ها فقط او را سرزنش خواهید کرد. راینرز گفت. “اگر سام بنکمن-فرید سعی می کرد با SEC ملاقاتی داشته باشد و گری گنسلر بگوید مطلقاً نه، من هرگز با شما صحبت نمی کنم، جمهوری خواهان قبل از فروپاشی بالستیک رفتار می کردند.”

در اظهارات عمومی اندکی پس از انفجار FTX، آقای. جنسلر استدلال می‌کرد که بسیاری از شرکت‌های رمزنگاری چندین نقش مالی را همزمان انجام می‌دهند – مانند اجرای یک صرافی و انجام معاملات، که اشاره‌ای آشکار به رابطه نزدیک بین FTX و Alameda است.

او گفت: «چرا ما اغلب این موارد را از هم جدا می کنیم به این دلیل است که عموم مردم در مورد درگیری های ذاتی بهتر محافظت می شوند. این واقعاً مهم است که مطمئن شویم این زمینه وارد می شود، ثبت می شود، تنظیم می شود.»

بسیاری از آقای. دستور کار جنسلر ممکن است در نهایت به حکم دادگاه ریپل بستگی داشته باشد که SEC در دسامبر 2020 ارائه کرد. از زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آن را به عنوان یک امنیت نامیده است، این رتبه بندی کاهش یافته است.

این نتیجه همچنین توجه کنگره را به خود جلب خواهد کرد، جایی که فهرستی از صورت‌حساب‌های مربوط به رمزارز در سال جاری معرفی شد. وقتی آقای گنسلر در ماه سپتامبر در مقابل کمیته بانکی سنا شهادت داد، سناتورهای جمهوری خواه او را مورد آزار و اذیت قرار دادند و گفتند SEC راهنمایی قانونی کافی برای شرکت‌های رمزنگاری که می‌خواهند با قوانین فدرال مطابقت داشته باشند ارائه نمی‌کند.

او پاسخ داد: «دوست نداشتن پاسخ SEC، به این معنی نیست که راهنمایی وجود ندارد.»

Kaia Lambert

گیمر. طرفدار رسانه های اجتماعی متخصص وب Wannabe. متعصب آبجو ارتباط دهنده. کارآفرین. گیک زامبی شیطانی. طرفدار پرشور تلویزیون عاشق بیکن غیرقابل درمان.

تماس با ما