نقد و بررسی کتاب: کتاب های مصور کودکان درباره بافندگی، خیاطی و بافندگی

هنگامی که اخیراً از رادیو اشاره ای به “حامیان ترامپ رنگ آمیزی شده” شنیدم، آنها از یافته های ژانویه متاثر نشدند. کمیته 6، چیزی که توجه من را جلب کرد، توهم آنها نبود، بلکه توصیفگر بود. تعجب کردم که آیا مفسر منشأ آن را می‌دانست: رنگ کردن پشم گوسفند به جای نخ ریسی برای کاهش رنگ پریدگی.

نساجی برای هزاران سال در زندگی روزمره نقش محوری داشت، بنابراین داستان سرایی ما با استعاره های الیافی «پرداخت» می شود: ما نخ ها را می چرخانیم، حقیقت را گلدوزی می کنیم، ساختگی ها را از پارچه کامل می بافیم. شاهزاده خانم در “زیبای خفته” انگشت خود را (روی یک دوک، روی کتان، روی یک شانه پشمی) در خاورمیانه، آمریکای جنوبی و سراسر اروپا می‌خرد. چنین دستگاه‌هایی با صنعتی شدن مورد پسندشان قرار گرفت. اما ممکن است برگردند. شاید با الهام از ماه‌های ملاس قرنطینه، زمانی که بسیاری در سوزن دوزی راحتی پیدا کردند، مجموعه‌ای از کتاب‌ها پدید آمده‌اند که هنرهای فیبر را جشن می‌گیرند.

من به خصوص لذت بردم من و رئیس: داستانی درباره ترمیم و عشق (کتاب های آن شوارتز، 40 صفحه، 18.99 دلار، سنین 4 تا 8 سال)نوشته شده توسط میشل ادواردز و تصویرگری توسط آوریل هریسون. خواهر بزرگ لی شش ساله، زورا، روزهای او را کنترل می کند. او را به یک کلاس گلدوزی در کتابخانه محلی می کشاند که در ابتدا به نظر می رسد فراتر از توانایی های او است. سوزنی که شبیه “دندان ببر” است، انگشت او را گاز می گیرد، سپس دوباره آن را گاز می گیرد. تا زمانی که لی شب ها در کپسول فضایی خود در اتاق خواب تنهاست، راه خود را پیدا می کند و برای خود یک ماه بخیه می زند. او با جسارت، سوراخ جیب شلوارش را که سنگ کوارتز گرانبهایش را بلعیده بود، ترمیم می کند، سپس مخفیانه گوش پاره شده خرس عروسکی زورا را درست می کند و در آغوش می گیرد. تصاویر هریسون در اینجا ستاره اصلی هستند، زیرا او یک هنرمند خودآموخته است که بر اساس سنت های عامیانه آمریکایی آفریقایی تبار استوار است: لذت ساختن فقط برای افراد نخبه یا بسیار آموزش دیده نیست.

تائو نیو The LEGEND OF IRON PURL (برکه سنگی، 48 صفحه، 18.99 دلار، سنین 4 تا 8) خیالی‌تر است، حیوانات جنگلی جوان آن توسط داستان‌های ننه‌فوز در مورد یک جنگجوی شنل‌پوش که سلاح انتخابی آن بافندگی است، پرچ شده‌اند. مسخره نکنید: این عجیب تر از ابرقهرمانی نیست که تار عنکبوت را می بندد. هویت پرل با یک شنل کلاهدار دست بافت پنهان شده است و کمربند کاربردی او شامل نخ و سوزن بافندگی است. در حالی که Bandit Bob یک تبهکار خونسرد است، تصاویر به سبک «دنیای شلوغ» سرگرم کننده هستند، و من از افشای بزرگ قدردانی کردم: Purl Granny Fuzz است! شاید بتوان گفت این کار برانداز است حیله گرزنی مسن‌تر را که نامرئی بودنش به ندرت ابرقدرت تلقی می‌شود، به‌عنوان یک مبارزه‌کننده با جنایت انتخاب کند.

ایزی مبتکر از لورل مولک بافتنی برای سگ (استودیوی رندوم هاوس، 40 صفحه، 18.99 دلار، سنین 4 تا 8 سال) “خانه های پرنده، خانه های زنبور عسل، یک تاب چوبی” را بیرون می دهد. فقط بافندگی او را آزار می دهد. او شال و کلاه درست می‌کند، اما ژاکت‌هایش «کاملاً درست» نیستند. (می توانم بگویم.) سپس، با الهام از سگش، مکس، قیچی خود را می گیرد و با “یک دو تیکه اینجا و چند بخیه آنجا” بلایای خود را به کت های نیش تبدیل می کند! درسی که اشتباهات می‌توانند فرصت باشند، درس خوبی است، و دیدن دوستان مکس که در لباس‌های بافتنی جدیدشان شادی می‌کنند، شایان ستایش است. اما برش دادن پلیورها برای همیشه آنها را از بین می برد، بنابراین این کار را در خانه امتحان نکنید.

در تنها مدخل غیرداستانی، بافته شده از جهان (Chronicle، 44 صفحه، 17.99 دلار، سنین 5 تا 8)شعر غزلی کیتی هاوز یک زن بالغ و یک دختر جوان (که هر دو مو آبی و قهوه‌ای پوست هستند) را از طریق تار زمان و تار و پود فضا دنبال می‌کند و تارهایی را که ما را به هم پیوند می‌دهند روشن می‌کنند. تصاویر دینارا میرتالیپووا نشان می‌دهد کهن‌ها در چین ابریشم می‌ریسند و در مصر کتان. ملیله، سجاده نماز و لباس عروس وجود دارد. عشایر و کشاورزان «کلاک صدا زدن سوئیش – عقب بکش،بافندگی آواز می خواند و چرخه های تاریخ و تمدن را بازتاب می دهد.

به عنوان یک گروه، این کتاب‌های مصور مجلل، ادای احترامی هستند به این که چگونه نخ، نخ و پارچه ما را تعریف و غنی می‌کنند، چگونه واقعاً تار و پود وجود ما هستند.


جدیدترین کتاب پگی اورنشتاین «بازگشایی: آنچه در مورد زندگی در حین چیدن گوسفند، رنگ کردن پشم و ساختن زشت ترین ژاکت جهان یاد گرفتم» است.

Roy Christensen

متخصص اینترنت دانشجو. نینجا فرهنگ پاپ. علاقه مندان پرشور توییتر.

تماس با ما