فرانسه و آلمان قرارداد جت جنگنده اروپایی را پیش می برند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

فرانسه و آلمان روز جمعه از انعقاد قرارداد برای ساخت یک جت جنگنده جدید اروپایی پس از ماه ها اختلاف نظر بین دو شرکت درگیر – ایرباس و داسو، استقبال کردند.

سیستم هوایی جنگی آینده (FCAS) که توسط فرانسه و آلمان در سال 2017 راه اندازی شد و پس از پیوستن اسپانیا به آن آغاز شد، قصد دارد یک جت نسل بعدی را تا سال 2040 به همراه ناوگان پهپادهای یکپارچه در خدمت داشته باشد.

اما پیشرفت در هواپیمای رادارگریز جدید با بال دلتا به دلیل نبرد بر سر اشتراک کار صنعتی و همچنین مالکیت معنوی برای فناوری‌های پیشرفته با مشکل مواجه شده است.

وزارت دفاع آلمان گفت: «پس از مذاکرات فشرده، توافقی بین تولیدکنندگان برای مرحله بعدی برنامه (FCAS) حاصل شد.

ایرباس بعداً روز جمعه پس از مذاکرات بین صنعت و دولت، این قرارداد را تایید کرد.

این هواپیماساز اروپایی گفت: «اکنون باید تعدادی گام رسمی در کشورهای مربوطه برداشته شود تا امکان امضای سریع قرارداد فراهم شود که ما باید به آن پایبند باشیم».

در آگوست 2021، این سه کشور توافقنامه ای را امضا کردند تا مجموعاً 3.6 میلیارد یورو (حدود 4 میلیارد دلار) به مرحله اولیه پروژه، موسوم به فاز 1B، برای ساخت یک نمایشگر پروازی که از سال 2025 شروع می شود، تزریق کند.

اما این قراردادها با ایرباس و داسو که به ترتیب بر عملیات آلمان و فرانسه نظارت دارند، امضا نشد.

دفتر رئیس جمهور فرانسه روز جمعه نیز از انعقاد این توافق استقبال کرد.

در این بیانیه آمده است: “توافق سیاسی در مورد FCAS یک گام بزرگ رو به جلو و – به ویژه در شرایط بین المللی کنونی – سیگنال مهمی از همکاری عالی بین فرانسه، آلمان و اسپانیا است.”

دفتر رئیس جمهور گفت: «این کار توانایی های نظامی اروپا را تقویت می کند و دانش مهمی را برای صنعت ما و به طور گسترده تر برای صنعت اروپا تضمین می کند.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه قرار است در 25 نوامبر با اولاف شولز صدراعظم آلمان دیدار کند، دیداری که می تواند به بهبود همکاری دفاعی کمک کند زیرا اروپا در حال بازنگری در استراتژی نظامی خود در بحبوحه جنگ روسیه علیه اوکراین است.

آلمان در ماه مارس امسال با اعلام قرارداد خرید 35 جت F-35 از شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، بسیاری را در پاریس نگران کرد. این هواپیماها دارای گواهینامه حمل کلاهک های هسته ای آمریکا هستند که در اروپا به عنوان بخشی از ائتلاف دفاعی ناتو نگهداری می شوند.

رقیب FCAS – پروژه جنگنده جنگنده آینده بریتانیا Tempest، که شرکای آن ایتالیا و سوئد هستند در ژوئیه به نقطه عطف خود رسید، زمانی که اعلام کرد یک پیش نمونه “طی پنج سال آینده” پرواز خواهد کرد.

(خبرگزاری فرانسه)

Kendrick Patel

پیشگام مادام العمر الکل. پزشک بیکن. گورو معمولی تلویزیون نرد قهوه. عاشق توییتر. کاوشگر آماتور

تماس با ما