گزارش فاش شده می گوید ایران و نیکاراگوئه در مورد همکاری نظامی گفتگو کردند

بر اساس یک به روز رسانی اطلاعاتی موجود در انباری از اسناد فاش شده که به نظر می رسد مبتنی بر رهگیری های الکترونیکی جمع آوری شده توسط سیا باشد، ایران و نیکاراگوئه در ماه فوریه درباره تقویت همکاری نظامی خود به عنوان راهی برای مقابله با نفوذ آمریکا در آمریکای لاتین گفتگو کردند.

سفر یک هیئت ایرانی به نیکاراگوئه در آن ماه مخفی نبود. هم مقامات نیکاراگوئه و هم مقامات ایران این دیدار را در بوق و کرنا کردند، اگرچه اطلاعیه های آنها در مورد جزئیات مبهم بود، به طور کلی بر تجارت متمرکز بود و هیچ صحبتی در مورد همکاری نظامی ذکر نکرد.

اما گزارش اطلاعاتی به تاریخ فوریه. 23، خاطرنشان می کند که هیئت به سرپرستی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، با فرماندهان ارشد ارتش نیکاراگوئه دیدار کرده است. بر اساس این گزارش، فرماندهان به آقای … امیر عبداللهیان گفت که نیکاراگوئه با “تلاش های آمریکا برای گسترش نفوذ در آمریکای لاتین مخالف است و برای تعامل با تهران و سایر کشورهای همفکر خود ابراز تمایل کرده است.”

این به‌روزرسانی اطلاعاتی یک پاراگراف در مجموعه‌ای از تصاویر فاش شده که در سرور Discord پست شده بود، گنجانده شد و در اختیار نیویورک تایمز قرار گرفت. مقامات آمریکایی، اگرچه اذعان کردند که اسناد سری قبلی اسناد افشا شده که در همان سرور منتشر شده بودند، معتبر هستند، اما هشدار دادند که برخی از آنها تغییر کرده اند، در حالی که برخی دیگر قدیمی یا نادرست هستند.

تایمز این دسته از اسناد جدید را برای چندین مقام آمریکایی توصیف کرد که نه این اطلاعات را رد کردند و نه صحت آنها را تأیید کردند.

ایران مدت‌هاست که به دنبال تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین، به‌ویژه آن‌هایی که خارج از حوزه نفوذ آمریکا می‌داند، بوده است، زیرا تهران به دنبال خروج از انزوای بین‌المللی تحمیل شده توسط واشنگتن و متحدان غربی اش است. ایران طی دو دهه گذشته مجموعه‌ای از موافقت‌نامه‌های تجاری را امضا کرده و وعده سرمایه‌گذاری‌های دیگری را با کشورهای منطقه داده است، اگرچه به دلیل محدودیت‌های اقتصادی خود تهران، سابقه متفاوتی در پیگیری دارد.

ایران گفت که آقای امیر عبداللهیان در سفر به نیکاراگوئه درباره همکاری‌های اقتصادی، تجاری و انرژی صحبت کرده بود، اما هیچ اشاره‌ای به تحصن با شخصیت‌های نظامی نکرد. اما اعلام رسمی این واقعیت را پنهان نمی‌کند که کینه‌های مشترک دو کشور علیه ایالات متحده باعث تقویت روابط دوجانبه شده است.

دولت بایدن در سال‌های اخیر تحریم‌هایی را علیه دولت و خانواده دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه اعمال کرده است، زیرا این کشور به سمت خودکامگی سرکوب مخالفان وی در جامعه مدنی، کلیسا و رسانه‌های خبری را به همراه داشته است.

هم نیکاراگوئه و هم ایران در سال 1979 انقلاب کردند. در آن سال، ایرانیان شاه مورد حمایت آمریکا را در انقلاب اسلامی سرنگون کردند و 52 آمریکایی را در سفارت آمریکا در تهران گروگان گرفتند. همچنین سالی بود که جنبش انقلابی ساندینیستای نیکاراگوئه رئیس جمهور این کشور، متحد کلیدی ایالات متحده در منطقه را سرنگون کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران ایرنا، آقای … اورتگا که یکی از اعضای جنبش ساندینیستا بود، با آقای. امیر عبداللهیان در سفر بهمن ماه به این کشور اشاره کرد که دو کشورشان «دشمن مشترکی داشتند» که هر کدام در یک سال با آن جنگیدند و هر کدام موفق به شکست دادن آن شدند.

آقای. به گزارش ایرنا، امیر عبداللهیان گفت: نام نیکاراگوئه حاکی از «استقلال و آزادیخواهی در ذهن ایرانیان است، زیرا نیکاراگوئه در برابر امپریالیسم ایستاده و می‌ایستد».

آقای. پسر اورتگا، لوریانو اورتگا، که مهمترین روابط خارجی و توافقات دیپلماتیک نیکاراگوئه را مدیریت می کند، از آقای او استقبال کرده بود. امیر عبداللهیان با پیام دوستی به نقل از ال 19، روزنامه مرتبط با دولت نیکاراگوئه.

لوریانو اورتگا گفت: ما کشورهایی هستیم که دارای انقلاب‌های خواهری هستیم که از حق خود برای انتخاب مسیر توسعه و شکوفایی دفاع می‌کنیم. وی همچنین خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته هیئت‌های مهم ایرانی در کشورمان حضور داشتند و هیئت‌های نیکاراگوئه‌ای نیز از ایران بازدید کردند.

John Warren

طرفدار پرشور وب. خالق تایید شده مبشر اینترنتی آزاد. برگزارکننده برنده جایزه گیمر. زامبی مادام العمر.

تماس با ما