فشار بر غرب برای دادن سیستم های دفاع هوایی به اوکراین افزایش می یابد

بروکسل – یکی از مقامات ارشد ناتو روز سه‌شنبه از متحدانش خواست تا تدارکات تسلیحات به اوکراینی‌ها، به‌ویژه سامانه‌های پیشرفته دفاع هوایی را افزایش دهند، یک روز پس از آن که روسیه در تشدید حملات خود به غیرنظامیان به 19 شهر در سراسر اوکراین موشک باران کرد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، با ادامه حملات موشکی و راکتی به اوکراین، هرچند در تعداد کمتر از روز دوشنبه، گفت که حملات هوایی مسکو به اهداف غیرنظامی “نشانه ای از ضعف” و اینکه اوکراین در صورت گسترش تسلیحات موجود بهتر می تواند آنها را باز دارد.

وی گفت: «این سامانه‌های پدافند هوایی در حال ایجاد تفاوت هستند، زیرا بسیاری از موشک‌های وارده در واقع توسط سامانه‌های پدافند هوایی اوکراینی که توسط متحدان ناتو ارائه شده بود، سرنگون شدند».

آقای. اظهارات استولتنبرگ در حالی مطرح شد که رهبران غربی، خشمگین از تشدید خصومت های روسیه در اوکراین، نشست اضطراری مجازی گروه 7 کشورهای صنعتی برگزار کردند. آنها متعهد شدند که از اوکراین حمایت مالی و نظامی «ناامیدکننده و استوار» داشته باشند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که تحویل یک سیستم دفاع هوایی پیشرفته را تسریع خواهد کرد.

رهبران گروه 7 همچنین به روسیه درباره “عواقب شدید” در صورت استفاده از سلاح های شیمیایی، بیولوژیکی یا هسته ای در درگیری ها هشدار دادند.

مقامات در اوکراین، با تجدید درخواست های خود برای تسلیحاتی که به آنها امکان می دهد «سپر هوایی برای اوکراین» بسازند، گزارشی از آنچه تسلیحات روسیه در آخرین بمباران به کشور حمله کرده است – و تعداد زیادی از آنها از آسمان به بیرون رانده شده اند، ارائه کردند.

به گفته ستاد کل اوکراین، در دو روز گذشته، نیروهای پدافند هوایی اوکراین حداقل 66 موشک کروز از بیش از 120 موشک را سرنگون کرده اند و تنها در روز سه شنبه به جز هشت موشک کروز به سمت اوکراین شلیک شده اند. در این مدت پدافند هوایی اوکراین همچنین 40 فروند پهپاد موسوم به کامیکازه، عمدتاً شاهد-136 ساخت ایران را سرنگون کرده است.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، خطاب به رهبران گروه 7 گفت: «زمانی که اوکراین تعداد کافی از سامانه‌های دفاع هوایی مدرن و مؤثر را دریافت کند، عنصر کلیدی ترور روسیه – حملات موشکی – از کار خواهد افتاد».

کارشناسان نظامی می گویند که میزان سرنگونی موشک ها توسط اوکراینی ها خوب است، به ویژه با توجه به قدمت و کم بودن تجهیزات اوکراین. آنها همچنین گفتند که هر کاستی در زرادخانه کیف توسط رگبار روسیه در چند روز گذشته آشکار شده است، همچنین سؤالاتی را در مورد زرادخانه مسکو ایجاد کرده است.

اگرچه این حملات حداقل 19 نفر را در سراسر اوکراین کشته و شهرها را ویران کرد، با توجه به تلفات سنگینی که غیرنظامیان در جنگ پرداخته اند، تعداد کشته ها به طرز شگفت انگیزی پایین بود. این موضوع سوالاتی را در مورد کمیت و کیفیت تسلیحات روسیه و ظرفیت نیروهای این کشور برای اجرای اهداف نظامی ولادیمیر وی.

از زمان آغاز جنگ، بسیاری از حملات روسیه حملات دوربردی بوده است که بر موشک‌های قدیمی، هدایت‌نشده و غیردقیق تکیه کرده‌اند، از جمله برخی از حملات دوران شوروی. تحلیلگران اوکراینی، غربی و روسی می گویند که این نشان می دهد که پیچیده ترین تسلیحات مسکو با کمبود مواجه است. تأثیر نسبتاً متوسط ​​آخرین بمباران این شبهات را تقویت کرد.

حملات روز دوشنبه، با این وجود، فشار بر متحدان اوکراین را برای انجام بیشتر برای حمایت از کیف افزایش داد. فشارها، از جمله تماس‌های کنگره و رهبران اوکراین، در حالی صورت می‌گیرد که وزیر دفاع لوید جی آستین سوم و ژنرال ژنرال. مارک ای. میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش، قرار است این هفته در بروکسل با مقامات دفاعی ناتو و نمایندگان حدود 50 کشور حامی اوکراین دیدار کند.

جولیان اسمیت، سفیر آمریکا در ناتو، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: «اکنون دوباره به سمت دفاع هوایی روی می‌آوریم».

اوکراین شبکه گسترده ای از پدافند هوایی محلی دارد که تا حد زیادی در سرنگونی موشک های روسیه و جلوگیری از تسلط نیروی هوایی روسیه بر آسمان اوکراین مؤثر بوده است. اما دفاع هوایی اوکراین عمدتاً به سامانه‌های قدیمی‌تر مدل شوروی S-300 متکی است و آنها نمی‌توانند تمام حملات روسیه را متوقف کنند.

کیف بارها درخواست سیستم های پیشرفته تری برای حفاظت از شهرها و زیرساخت های غیرنظامی کرده است. «پدافند هوایی در حال حاضر شماره شماره است. 1 اولویت در همکاری دفاعی ما است. زلنسکی روز دوشنبه پس از صحبت با بایدن رئیس جمهور این کشور گفت.

یک سوال بزرگ این است که چگونه دولت بایدن می تواند استقرار یک سیستم دفاع هوایی را که ایالات متحده برای کمک به دفاع از کاخ سفید و ساختمان کنگره آمریکا استفاده می کند، سرعت بخشد.

سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت که دولت در حال تلاش برای تحویل دو سامانه موشکی پیشرفته سطح به هوای ملی موسوم به NASAM به اوکراین است. این سیستم‌ها پوشش کوتاه تا متوسط ​​را در مسافت 30 تا 50 کیلومتر (حدود 18 تا 30 مایل) فراهم می‌کنند.

جان اف کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت: «ما قطعاً علاقه مند به تسریع تحویل NASAM هستیم.

نماینده الیسا بی اسلوتکین، دموکرات میشیگان و تحلیلگر سابق سیا، گفت که علاوه بر سیستم های NASAM، پنتاگون باید ارسال سیستم های ضد موشکی پیشرفته پاتریوت و یک سیستم تسلیحاتی خاص برای مقابله با راکت، توپخانه و خمپاره را نیز در نظر بگیرد. به عنوان C-RAM.

خانم “با توجه به گستردگی این حملات، نیاز فوری است.” اسلاتکین گفت. «ارائه این سیستم‌ها یک گام تدافعی – نه تشدیدکننده – است و دوستان اروپایی ما باید در کنار ما قدم بردارند تا اوکراینی‌ها را به آنچه نیاز دارند برسانیم.»

با این حال، هر دو سیستم مورد تقاضای زیادی توسط نیروهای نظامی آمریکایی در سراسر جهان هستند. اعزام آنها به اوکراین به احتمال زیاد با مقاومت فرماندهان ارشد روبرو خواهد شد و آموزش اپراتورهای اوکراینی زمان زیادی می برد.

مقامات اوکراینی می گویند در چند روز گذشته، نیروهای روسیه از ترکیبی از تسلیحات، از جمله موشک های کروز X-101، X-555 و کالیبر که از کشتی ها در دریای سیاه و بمب افکن های استراتژیک مانند Tu-95 شلیک می شوند، استفاده کرده اند.

فردریک دبلیو کاگان، کارشناس ارتش روسیه که پروژه تهدیدهای حیاتی را در موسسه امریکن اینترپرایز رهبری می کند، می گوید: «این مجموعه پیچیده ای از تهدیدات است که می تواند هر سیستم دفاع هوایی را در صورت تمرکز کافی به چالش بکشد یا بر آن غلبه کند.

اوکراین یک سیستم یکپارچه هشدار موشکی در سراسر کشور ندارد و در عوض به پدافند هوایی در نزدیکی مراکز عمده جمعیتی و مراکز نظامی اصلی متکی است. برای کمک به ارائه برخی هشدارها در مورد تهدیدهای ورودی، تحلیلگران نیروی هوایی ایالات متحده اطلاعات بی‌درنگ درباره موشک‌های پرتاب شده توسط روسیه و سایر حملات را با همتایان اوکراینی خود به اشتراک گذاشته‌اند.

آقای. پوتین گفت که او آخرین بمباران را در پاسخ به حمله به پل تنگه کرچ که روسیه را به شبه جزیره کریمه متصل می‌کند، که روسیه در سال 2014 از اوکراین تصرف کرد، انجام داده است. مقامات اوکراینی خاطرنشان کردند که مسکو حتی تظاهر به انتخاب اهداف نظامی نکرده است. هدف خود را در میدان های نبرد، جایی که متحمل ضرر و زیان می شود، پیش ببرد.

این پرسش‌هایی را در مورد اینکه چرا مسکو تسلیحات رو به کاهش خود را در سایت‌های غیرنظامی هدر می‌دهد، ایجاد کرد.

مایکل کوفمن گفت: “بخشی از دلایل حملات ناهمگون در سراسر کشور، فراتر از تلاش برای انتقام برای حمله به پل کرچ، تلاش عمدی روسیه برای حفظ این درگیری سراسری و جلوگیری از احساس عادی بودن اوکراینی‌ها است.” ، مدیر مطالعات روسیه در CNA، یک موسسه تحقیقاتی دفاعی در آرلینگتون، ویرجینیا.

در حالی که ارتش روسیه ممکن است در میدان نبرد پرچم‌دار باشد، به نظر می‌رسد کرملین یک استراتژی اقتصادی بلندمدت دارد که می‌تواند بخشی از آن باشد.»

حملات به اوکراین نیروگاه‌های آب و نیروگاه‌ها را از کار انداخت – که به طور موقت جوامع را در تاریکی فرو برد – و به سرعت محکومیت گسترده‌ای را برانگیخت. روز سه شنبه، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که این حملات ممکن است جنایت جنگی باشد.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر سازمان ملل در ژنو، گفت که مکان و زمان حملات، که زمانی رخ داد که مردم به سر کار می رفتند و کودکان را به مدرسه می بردند، “به ویژه شوکه کننده بود.”

او گفت و برخی از امکانات مورد هدف ممکن است برای بقای غیرنظامیان در زمستان، به ویژه افراد مسن و معلولانی که در خانه های خود گیر افتاده اند، ضروری باشد.

خانم “این بی وجدان است.” شمداسانی گفت.

استیون ارلنگر گزارش از بروکسل، اریک اشمیت از واشنگتن، مایکل شویرتز از کیف، اوکراین، و اریک ناگورنی از نیویورک. گزارش توسط نیک کامینگ-بروس از ژنو، ایوان نچپورنکو از تفلیس، گرجستان، کیتی راجرز از واشنگتن، آنتون ترویانوسکی از برلین و کارلی اولسون از نیویورک.

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما