ضبط شده توسط دوربین، ردیابی تلفن: یگان نظامی روسیه که ده ها نفر را در بوچا کشت

در اینجا برخی از نکات اصلی تحقیق آورده شده است.

در حالی که واحدهای نظامی مختلف در بوچا حضور داشتند – و تعداد کشته‌شدگان در سراسر شهر به بیش از 400 نفر رسید – تایمز هنگ 234، یک واحد چترباز مستقر در شهر پسکوف در غرب روسیه را به عنوان مقصر اصلی قتل‌های خیابان یابلونسکا معرفی کرد. واحدهای هوابرد مانند این یکی از بهترین آموزش دیده ها و مجهزترین ها در ارتش روسیه محسوب می شوند. شواهد دال بر دخالت 234 شامل تجهیزات نظامی، نشان های یونیفرم، پچ پچ رادیویی و برگه های بسته بندی روی جعبه های مهمات است. کارشناسان نظامی از جینز و مؤسسه مطالعات جنگ، اطلاعاتی در مورد خودروهای زرهی روسی و نشانه‌های آنها و همچنین عملیات تاکتیکی که در شواهد بصری دیده می‌شود، ارائه کردند.

ساکنان بوچا گفتند که وقتی سربازان روسی از آنها بازجویی می کردند، اغلب تلفن های آنها را ضبط می کردند. خبرنگاران ما با مشکوک شدن به اینکه سربازان تلفن قربانیان را نیز گرفته اند، از مقامات اوکراینی پایگاه داده ای از تمام تماس ها و پیام های ارسال شده از منطقه بوچا به روسیه در ماه مارس به دست آوردند. همانطور که با بستگان قربانیان مصاحبه می کردیم، شماره تلفن آنها را جمع آوری کردیم و بررسی کردیم که آیا آنها در پایگاه داده هستند یا خیر. یک الگوی دلخراش پدیدار شد: سربازان به طور معمول از تلفن قربانیان برای تماس با روسیه استفاده می کردند، اغلب تنها چند ساعت پس از کشته شدن آنها.

تایمز با تجزیه و تحلیل شماره تلفن های شماره گیری شده توسط سربازان روسی و کشف پروفایل های رسانه های اجتماعی مرتبط با اعضای خانواده آنها، هویت دوجین چترباز را به عنوان اعضای هنگ 234 تایید کرد. در بسیاری از موارد، ما با بستگان آنها مصاحبه کردیم و با برخی از خود سربازان صحبت کردیم که دو نفر از آنها تأیید کردند که در 234 هستند و در بوچا خدمت می کردند. ما یافته‌های خود را با داده‌های شخصی که از پایگاه‌های اطلاعاتی فاش شده و رسمی روسیه ارائه شده توسط مرکز مطالعات دفاعی پیشرفته، یک گروه غیرانتفاعی واشنگتن، دی سی و متمرکز بر امنیت جهانی، ارجاع دادیم.

تایمز – برای اولین بار – سه ده نفر را شناسایی کرد که در امتداد خیابان یابلونسکا در ماه مارس کشته شدند. ما گواهی فوت اکثر این قربانیان را بررسی کردیم و علت اصلی مرگ جراحات ناشی از گلوله بود.

قربانیان ساکنان بوچا یا شهرهای مجاور، از هر سن و حرفه ای بودند. در میان قربانیانی که توسط چتربازان روسی کشته شدند، تامیلا میشچنکو 52 ساله و دختر 14 ساله اش، آنا، در 5 مارس بودند. آنها از جمله چهار زن بودند که با شلیک سربازان روسی به مینی ون آبی آنها از بوچا فرار کردند.

تقریباً همه قربانیانی که در خیابان یابلونسکا شناسایی کردیم، غیرنظامیان یا اسرای جنگی اوکراینی بودند. کشتن آنها می‌تواند توسط دادگاه کیفری بین‌المللی محاکمه شود و طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه جنایات جنگی تلقی شود. به دلیل ماهیت سیستماتیک و گسترده، کشتار در بوچا می تواند جنایت علیه بشریت نیز محسوب شود. روسیه به دیوان بین‌المللی کیفری نپیوسته است و بعید است در مورد پرونده‌های احتمالی آتی مربوط به سربازان روسی همکاری کند.

قربانیان خیابان یابلونسکا نه در تیراندازی بین نیروهای روسی و اوکراینی جان باختند و نه به اشتباه در مه جنگ مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. تحقیقات ما نشان می دهد که نیروهای روسی عمدا آنها را کشته اند، ظاهراً به عنوان بخشی از یک عملیات “پاکسازی” سیستماتیک برای ایمن سازی مسیر پایتخت. ده ها غیرنظامی به ضرب گلوله کشته شدند. در موارد دیگر، مردان مظنون به ارتباط با ارتش اوکراین جمع آوری و اعدام شدند.

آن. سرهنگ آرتیوم گورودیلوف، فرمانده هنگ در راس 234، بر عملیات واحد چترباز در بوچا نظارت داشت. بازرسان تایمز اسنادی را به دست آوردند که علامت تماسی را که او هنگام برقراری ارتباط از طریق رادیو با سربازانش استفاده می کرد تأیید می کرد. دوربین های امنیتی در امتداد خیابان یابلونسکا بخشی از این گفتگوی رادیویی را ضبط کردند و نشان دادند که ستوان. سرهنگ گورودیلوف فرماندهی می کرد و دو سرباز در 234 که در بوچا خدمت می کردند در مصاحبه هایی حضور او را تأیید کردند.

پس از عقب نشینی نیروهای روسی از منطقه کیف، ستوان. سرهنگ گورودیلوف در ماه آوریل از سرهنگ رئیس وقت نیروی هوابرد به درجه سرهنگ ارتقا یافت. ژنرال آندری سردیوکوف. این مراسم چند روز پس از انتشار تصاویر تکان دهنده از بوچا برگزار شد.

نه ژنرال سردیوکوف و نه مافوق فوری سرهنگ گورودیلوف در آن زمان، سرگرد. ژنرال سرگئی چوباریکین، علیرغم خشم جهانی در مورد این تصاویر، علنا ​​هرگونه تحقیق در مورد کشتار در شهر را اعلام کرده است. آنها به عنوان افسران مافوق در نهایت پاسخگوی اقدامات نیروهای تحت امر خود هستند. با نه توقف و نه تحقیق در مورد جنایات بوچا، آنها در نهایت می توانند مسئولیت آنها را بر عهده بگیرند.

وزارت دفاع روسیه، سفارت روسیه در واشنگتن و سرهنگ گورودیلوف به درخواست ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

گزارش توسط ایوان هیل، ایشان جهوری و جولیان بارنز.
ترجمه و تحقیق توسط الکساندرا کورولوا، اوکسانا نسترنکو و میلانا مازاوا.

Emerson Brooks

گورو تلویزیون. حل کننده مشکل علاقه مندان به وب. ماون مسافرتی بی عذرخواهی تنظیم کننده.

تماس با ما