برج Quay Quarter Tower ‘بالا چرخه’ استرالیا، آسمان خراش را از تخریب نجات داد

نوشته شده توسط اسکار هلند، CNN

برای خبرنامه CNN’s Life, But Greener ثبت نام کنید. راهنمای هفت قسمتی ما به شما کمک می کند تا نقش شخصی خود را در بحران آب و هوا به حداقل برسانید و اضطراب زیست محیطی خود را کاهش دهید.

مرکز AMP که زمانی بلندترین ساختمان سیدنی بود، قدمت خود را نشان می داد. ساختار قدیمی دهه 1970 به پایان عمر خود رسیده بود و صاحبان برج می خواستند آن را با چیزی بزرگتر، بهتر و کم مصرف تر جایگزین کنند.

اما تخریب بلندمرتبه ها با هزینه های زیست محیطی قابل توجهی همراه است، از زباله های ساختمانی گرفته تا CO2 منتشر شده از ماشین آلات سنگین. بنابراین در سال 2014، شرکت سرمایه گذاری استرالیایی AMP Capital یک مسابقه معماری را با یک خلاصه بی سابقه راه اندازی کرد: ساختن یک آسمان خراش جدید بدون تخریب آسمان خراش قدیمی.

این برج که اولین بلندمرتبه “بالا چرخ” جهان نامیده می شود، اوایل امسال افتتاح شد و روز جمعه به عنوان ساختمان جهانی سال 2022 انتخاب شد. این آسمان خراش 49 طبقه بسیار توسعه یافته با ارتفاع 676 فوت، که اکنون به نام Quay شناخته می شود. برج چهارم، بیش از دو سوم ساختار قدیمی شامل تیرها و ستون‌ها و همچنین ۹۵ درصد از هسته اصلی ساختمان را حفظ کرده است.

فرد هولت، یکی از شرکای شرکت معماری دانمارکی می گوید: «این برج از نظر دوام به پایان عمر خود می رسید… اما ساختار و «استخوان ها» در واقع می توانند بسیار بیشتر دوام بیاورند. طراحی، 3XN، در یک مصاحبه ویدیویی. “شما نمی توانید همیشه همه چیز را حفظ کنید. اما اگر بتوانید ساختار را حفظ کنید – و این جایی است که اکثر کربن تجسم یافته شما است – پس ردپای خود را کاهش می دهید.”

پس از برداشتن بخش‌های غیرقابل نجات ساختمان قدیمی، کارگران ساختمان سازه‌ای جدید در کنار آن برپا کردند که سپس به آنچه باقی مانده بود، پیوند زدند. یک نمای شیشه ای معاصر به دور هر دو آنها پیچیده شد تا یک آسمان خراش ایجاد شود. طرح جدید فضای موجود در ساختمان را دوبرابر کرد و به نوبه خود تعداد افرادی که در آن گنجایش داشت را از 4500 به 9000 رساند.

معماران بر این باورند که رویکرد آنها در مقایسه با تخریب برج و شروع از صفر، 12000 تن CO2 صرفه جویی کرد که برای تامین انرژی ساختمان برای بیش از سه سال کافی بود. این طرح علاوه بر کاهش استفاده از مواد کربن فشرده مانند بتن، ممکن است تا یک سال در زمان ساخت نیز صرفه جویی کرده باشد.

هولت به نقل از رئیس سابق مؤسسه معماران آمریکا، کارل الفانت، گفت: «سبزترین ساختمان، ساختمانی است که از قبل وجود داشته است».

بسیاری از ناشناخته ها

این پروژه بلندپروازانه که 3XN در کنار شرکت مهندسی Arup و معماری استرالیا BVN تکمیل شد، چالش‌های زیادی را در طراحی ایجاد کرد. یکی از اولین موارد صرفاً تعیین این بود که آیا ساختمان موجود با طرح اصلی خود مطابقت دارد یا خیر.

بلند مرتبه اغلب تحت وزن خود کوچک می شود، به خصوص در چند ماه اول پس از اتمام. در نتیجه، مرکز قدیمی AMP «در سطح کمی متفاوت از نقشه‌ها قرار داشت.

طراحی برج جدید شامل پنج جلد روی هم است.

طراحی برج جدید شامل پنج جلد روی هم است. اعتبار: با حسن نیت از 3XN

کیم هرفورث نیلسن، موسس و مدیر خلاق 3XN، افزود: «همیشه وقتی شروع به برهنه کردن یک بلندمرتبه موجود می کنید، ناشناخته های زیادی وجود دارد. “آیا بتن واقعاً به همان اندازه ای که ما فکر می کنیم قوی است؟ … این برای بررسی چگونگی “آویزاندن” ساختار جدید به سازه قدیمی بسیار مهم بود.”

تنها زمانی که کار ساخت و ساز در سال 2018 آغاز شد، معماران و مهندسان توانستند ساختمان موجود را با دقت بیشتری ارزیابی کنند. از نمونه های بتنی برای محاسبه میزان – و مکان – بار اضافی سازه ای استفاده شد.

این واقعیت که ساختمان‌ها با گذشت زمان کوتاه می‌شوند، یک مشکل دیگر را نیز به همراه داشت: اگر ساختارهای قدیمی و جدید با کاهش تدریجی ساختارهای قبلی به هم نخورند، چه؟

برای مقابله با این امر، مهندسان صدها حسگر را در اطراف ساختمان نصب کردند تا حتی کوچکترین حرکات را ردیابی کنند. این داده‌ها به آنچه که هولت به عنوان یک «دوقلو دیجیتال» توصیف می‌کند – یک مدل کامپیوتری پویا از برج – که برای انجام تنظیمات بلادرنگ استفاده می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که «همه چیز کار می‌کند، تغییر می‌کند و به روشی که قرار بود کوتاه می‌شود» وارد می‌شود.

این ساختمان از مناظر بلندی از بندر سیدنی برخوردار است.

این ساختمان از مناظر بلندی از بندر سیدنی برخوردار است. اعتبار: مارتین سیگنر/ با اجازه 3XN

کارگران همچنین یک فاصله 4 متری (13 فوتی) بین سازه های جدید و قدیمی تا آخرین مراحل ساخت و ساز باقی گذاشتند و به بتن جدید زمان می دادند تا قبل از انجام “پیوند” نهایی ته نشین شود.

پرداخت بهره وری

طراحی خیره کننده 3XN، که بخشی از پروژه توسعه مجدد 1 میلیارد دلاری استرالیا (670 میلیون دلار) است، دارای پنج جلد روی هم است که به سمت آسمان می پیچند. برج Quay Quarter که توسط معماران به عنوان یک “دهکده عمودی” توصیف شده است، شامل فضای خرده فروشی و دفاتر مشرف به خانه اپرای سیدنی و همچنین مجموعه ای از تراس های روی پشت بام است.

با مشاهده از بیرون، هیچ بقایای آشکاری از سلف ساختمان دهه 1970 وجود ندارد. نیلسن گفت، در داخل نیز، دو قسمت برج به طور یکپارچه “ترکیب” شده اند.

او افزود: “وقتی در آنجا هستید، به این فکر نمی کنید که ساختار قدیمی کجا و ساختار جدید کجاست.” “این بسیار مهم بود.”

این آسمان خراش 676 فوتی بیش از دو سوم ساختار اولیه دهه 1970 را حفظ کرده است.

این آسمان خراش 676 فوتی بیش از دو سوم ساختار اولیه دهه 1970 را حفظ کرده است. اعتبار: با حسن نیت از 3XN

اعتبار سبز این ساختمان در عین حال مورد تحسین برگزارکنندگان جایزه جهانی ساختمان سال قرار گرفته است که در جشنواره جهانی معماری هفته گذشته در لیسبون پرتغال به برج Quay Quarter اهدا شد. در بیانیه ای، پل فینچ، مدیر برنامه این رویداد، آسمان خراش را به عنوان «نمونه ای از استفاده مجدد تطبیقی» با «داستان کربنی عالی» تحسین کرد.

برای صاحبان برج، این طرح به یک شاهکار مهم دیگر دست یافت: به طور قابل توجهی ارزان تر از ساختن از ابتدا بود. هولت تخمین می زند که AMP Capital با نجات ساختار اصلی 150 میلیون دلار استرالیا (102 میلیون دلار) صرفه جویی کرد.

به این ترتیب، 3XN امیدوار است که این برج بتواند به عنوان یک مطالعه موردی – نه تنها برای معماران و مهندسان دیگر، بلکه برای مالکان ساختمان‌ها و صاحبخانه‌های شرکت‌ها نیز عمل کند. نیلسن گفت این پروژه نشان می دهد که چگونه “پایداری و ارزش از نظر اقتصادی با هم ترکیب می شوند.”

او افزود: “من فکر می کنم بسیاری از توسعه دهندگان به آن به عنوان یک گزینه نگاه نمی کردند.” اما اکنون این کار در اینجا انجام شده است و می‌تواند نمونه‌ای عالی از نحوه انجام آن در آینده باشد.»

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما