دادگاه هلند 3 مرد را به دلیل سرنگونی هواپیمای MH17 در سال 2014 محکوم کرد

آمستردام – دادگاهی در هلند روز پنجشنبه سه مرد را که با سرویس‌های امنیتی روسیه در ارتباط بودند به جرم قتل محکوم کرد و آنها را به دلیل نقش داشتن در سرنگونی یک هواپیمای مسافربری در بالای شرق اوکراین در سال 2014 به حبس ابد محکوم کرد. مرد چهارم تبرئه شد.

سرنگونی این جت با یک موشک زمین به هوا در جریان شورش جدایی طلبان تحت حمایت مسکو رخ داد که نشان دهنده تهاجم گسترده روسیه به این کشور در اوایل سال جاری بود. این محاکمه برای خانواده قربانیان با ادامه جنگ در اوکراین اهمیت بیشتری پیدا کرده بود.

این حکم برای 298 نفری که در پرواز برنامه‌ریزی شده خطوط هوایی مالزی از آمستردام به کوالالامپور کشته شدند، عدالت کمی ارائه کرد: این افراد – سه روس و یک اوکراینی – هرگز دستگیر نشدند. اعتقاد بر این است که آنها در روسیه یا سرزمین های تحت کنترل روسیه هستند و به صورت غیابی محاکمه شدند.

حمایت از جدایی طلبان در شرق اوکراین بخش مهمی از توجیهات اعلام شده رئیس جمهور ولادیمیر وی. پوتین هنگام صدور دستور حمله در فوریه امسال بود و بسیاری از بستگان داغدار ارتباط مستقیمی بین سرنگونی هواپیما و جنگ ایجاد کردند. این حکم همچنین ممکن است نمونه ای برای محاکمه احتمالی جنایات روسیه در طول جنگ فعلی باشد.

دو روس – ایگور گیرکین، سرهنگ سابق سرویس امنیت فدرال روسیه و سرگئی دوبینسکی، افسر سابق اطلاعات ارتش روسیه – در قتل و سرنگونی یک هواپیما مجرم شناخته شدند. یک شهروند اوکراینی – لئونید خارچنکو، که یک واحد نظامی تحت حمایت روسیه را رهبری می کرد – به همین اتهامات مجرم شناخته شد.

مرد چهارم، اولگ پولاتوف، همچنین افسر سابق اطلاعات نظامی روسیه، تبرئه شد، زیرا او به اندازه کافی در این قسمت نقش نداشت.

این محاکمه بیش از دو سال پیش به عنوان تلاشی برای تعیین مسئولیت برای آنچه که مدت ها جرمی بدون مجازات به نظر می رسید آغاز شد. در 17 ژوئیه 2014، یک موشک ضدهوایی که توسط ارتش روسیه در اختیار نیروهای جدایی طلب قرار گرفت، پرواز 17 خطوط هوایی مالزی را که معمولاً با نام MH17 شناخته می‌شود، در ارتفاعات در شرق اوکراین سرنگون کرد. همه سرنشینان کشتی کشته شدند.

اندکی پس از قضاوت، بستگان داغدیده ابراز آرامش کردند. “ما انجامش دادیم!” ریا ون در استین، زن هلندی که پدر و نامادری خود را در تصادف از دست داد، گفت: هنگامی که از دادگاه بیرون می آمد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، این خبر را “تصمیم دادگاه مهم” ستود. اما، در یک پیام ارسال شده در توییتروی افزود که دستور دهندگان این حمله نیز باید محاکمه شوند، “زیرا احساس معافیت از مجازات منجر به جنایات جدید می شود.”

سقوط MH17 اجساد و لاشه هواپیما را در مزارع پراکنده کرد و خشم جهانی را برانگیخت و کشورهای غربی را بر آن داشت تا به دنبال پاسخگویی روسیه باشند. بیشتر قربانیان هلندی بودند، اما این پرواز همچنین مسافرانی را از استرالیا، بریتانیا، مالزی و چندین کشور دیگر حمل می کرد.

روسیه بارها هر گونه مسئولیت در این فاجعه را رد کرده است، علیرغم شواهدی مبنی بر اینکه هواپیما توسط یک موشک زمین به هوای بوک که از پایگاه نظامی روسیه در آن سوی مرز به شرق اوکراین فرستاده شده است، و همچنین تماس ها و پیام های رهگیری شده که نشان می دهد سرنگون شده است. دخالت جدایی طلبان مورد حمایت روسیه.

در عوض، مسکو مجموعه‌ای از توضیحات و نظریه‌های غیرقابل قبول را ارائه کرده است که عمدتاً اوکراین را مقصر می‌دانند و مشروعیت تحقیقات را مورد حمله قرار می‌دهند. آنها شامل این احتمال بودند که سیا یک هواپیمای حامل اجساد را به شرق اوکراین سقوط داده باشد تا مسکو را محاصره کند.

دادگاه روز پنجشنبه گفت سناریوهای جایگزین ارائه شده توسط روسیه متعلق به “قلمرو خیال” است و خاطرنشان کرد که شواهد ارائه شده توسط روسیه مکررا جعلی یا نادرست نشان داده شده است.

در بیانیه ای که خبرگزاری فرانسه گزارش داد، وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که این حکم دادگاه انگیزه سیاسی دارد.

این حکم از سوی دولت استرالیا و خانواده های قربانیان به عنوان پیروزی برای حقیقت و عدالت مورد استقبال قرار گرفت.

پنی وونگ، وزیر امور خارجه آمریکا صبح جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: «روسیه پول آموزش تسلیحات و موشکی که هواپیما را ساقط کرد، تامین کرد. ما از روسیه می‌خواهیم که مجرمان را تسلیم کند تا با حکم دادگاه مواجه شوند.»

او گفت که استرالیا و هلند به دنبال همه راه‌های ممکن «به لحاظ بین‌المللی، دیپلماتیک و قانونی» برای دستیابی به عدالت ادامه خواهند داد.

جیمز ریزک که والدینش مری و آلبرت در سقوط هواپیما جان باختند، به پخش کننده محلی ناین نیوز گفت که این “گامی در جهت درست برای خانواده ها و همچنین برای عدالت” است.

Tiana Fitzpatrick

دوست حیوانات در همه جا. متخصص موسیقی برنده جایزه. کافه قهوه. ارتباط دهنده. کاوشگر. متعصب الکل

تماس با ما