آدم ربایی در نیجریه و سایر بحران های امنیتی رای دهندگان را در آستانه انتخابات نگران می کند

یک مهندس عمران 61 ساله در حال نظارت بر یک پروژه حفاری در مزرعه ای در جنوب نیجریه بود که پنج مرد جوان حامل AK-47 به محل حمله کردند و او را به داخل بوته کشاندند.

ربایندگان به مدت پنج روز مهندس اولوسولا اولانییی را نگه داشتند و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. تنها پس از موافقت خانواده و کارفرما با پرداخت باج، او در نیمه‌های شب در جاده‌ای چند مایلی دورتر از جایی که ربوده شده بود، آزاد شد.

نیجریه در سال‌های اخیر با شیوع آدم‌ربایی‌ها روبه‌رو بوده است که مردم را در هر سن و طبقاتی تحت تأثیر قرار داده است: گروه‌هایی از دانش‌آموزان، مسافرانی که با قطار و ماشین‌ها از بزرگترین شهرهای نیجریه عبور می‌کنند و روستاییان در حومه شمالی. با توجه به اینکه باندهای جوانان و راهزنان مسلح دریافتند که آدم ربایی برای باج دادن عواید بزرگی به همراه دارد، چنین جنایاتی تنها چند برابر شده است.

بر اساس نظرسنجی SBM Intelligence، یک موسسه مشاوره ریسک نیجریه، در حالی که نیجریه‌ها روز شنبه برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید به پای صندوق‌های رای می‌روند، ناامنی اصلی‌ترین مسئله پیش روی این کشور است. بین جولای 2021 تا ژوئن 2022، بیش از 3400 نفر در سراسر کشور ربوده شدند و 564 نفر دیگر در خشونت های مرتبط با آدم ربایی کشته شدند.

او گفت: «ناامنی به تابعی از اقتصاد نیجریه تبدیل شده است. اولانییی که خانواده اش پس از ربوده شدن او در سال 2021 حدود 3500 دلار باج دادند. “بسیاری از مردان جوان آدم ربایی را یک شغل می دانند.”

این همه‌گیری آدم‌ربایی تنها یکی از بحران‌های امنیتی متعددی است که در نیجریه، پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا، با نزدیک به 220 میلیون نفر، خشونت‌هایی را ایجاد می‌کند که دهه‌ها دیده نشده است.

در شمال شرق، شبه‌نظامیان گروه‌های افراطی بوکوحرام و شاخه‌های محلی دولت اسلامی دست‌کم 10000 نفر را در پنج سال گذشته کشته و 2.5 میلیون نفر را آواره کرده‌اند.

در شمال غرب و مرکز شمال کشور، باندهای مسلح معروف به راهزن، گاوها را ربوده، هزاران نفر را ربوده و مدارس را برای حفظ امنیت دانش آموزان مجبور به تعطیلی ماه ها کرده اند.

در جنوب شرقی، جنبش‌های جدایی‌طلب به ده‌ها ایستگاه پلیس، زندان و دادگاه حمله کرده‌اند.

و در ماه ژوئیه، در ابوجا، پایتخت کشور، ستیزه جویان از استان آفریقای غربی دولت اسلامی به یکی از امن ترین زندان های کشور نفوذ کردند و صدها زندانی را آزاد کردند.

ننامدی اوباسی، محقق گروه بین المللی بحران مستقر در ابوجا، گفت: در گذشته، بوکوحرام مشکل اصلی امنیتی نیجریه بود. اکنون ما سه یا چهار مورد از آن بحران های بزرگ را داریم.

محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور مستعفی و ژنرال سابق، در سال 2015 تا حدی با وعده‌هایی انتخاب شد که می‌تواند خشونت را تحت کنترل درآورد. او اکنون حداکثر دو دوره خدمت کرده است و ادعا می کند که موفقیت هایی در شمال شرق در برابر بوکوحرام و دولت اسلامی در استان آفریقای غربی به دست آورده است.

اما خشونت گسترده تر شده است. بر اساس آمار گروه بین المللی بحران، تنها در سال گذشته، گروه های مسلح بیش از 10000 نفر را کشتند.

اکنون مقامات انتخاباتی باید بیش از 176000 مرکز رای گیری را برای رای گیری در روز شنبه تامین کنند. تهدید به مراکز رای گیری می تواند رای دهندگان را از حضور در انتخابات منصرف کند. پنجاه دفتر کمیسیون انتخابات بین سال های 2019 تا 2022 مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس گزارش های خبری، یک نامزد مجلس سنا روز چهارشنبه در جنوب این کشور کشته شد.

سه نامزد پیشرو همگی متعهد شده اند که با ناامنی مقابله کنند، چه از طریق استخدام پرسنل امنیتی بیشتر یا ارتقاء ارتش. اما بسیاری از تحلیلگران استدلال می کنند که این وعده ها مبهم باقی می مانند و نمی توانند به دلایل اصلی ناامنی مانند فقر و بیکاری رسیدگی کنند.

آدم ربایی ها مانع از توسعه نیجریه شده است – از آنجایی که سفر در سراسر کشور خطرناک شده است – آواره کردن خانواده ها و مختل کردن کشاورزی (منجر به گرسنگی)، کند کردن پروژه های زیرساختی، و محدود کردن تجارت و اشتغال.

سال گذشته، قانونگذاران نیجریه مجازات آدم ربایی را در صورت مرگ قربانیان، اعدام و پرداخت باج را غیرقانونی اعلام کردند. با این حال، در عمل، کمی تغییر کرده است. طبق اطلاعات SBM Intelligence، بین جولای 2021 تا ژوئن 2022، بیش از 1.1 میلیون دلار باج پرداخت شده است. باج ها، حتی اندک، در کشوری که بیش از 60 درصد جمعیت آن در فقر زندگی می کنند، دردناک است.

عیدات حسن، مدیر مرکز دموکراسی و توسعه مستقر در ابوجا، در مورد باج ها گفت: «این همه پس انداز مردم را می گیرد.

آدم ربایی ها به ویژه در ایالت شمالی کادونا، جایی که در مارس گذشته، افراد مسلح به قطاری که ابوجا را به شهر کادونا متصل می کرد، حمله کردند. مقامات می بالیدند که مسیر قطار امن است.

رجینا نگورنگور، کتابدار 47 ساله، در یک اتوبوس درجه یک بود و زیر صندلی مخفی شد که افراد مسلح به مسافران دستور دادند از آن خارج شوند. او بعداً توسط ارتش نیجریه نجات یافت، اما در این حمله حداقل هشت نفر کشته و 26 نفر زخمی شدند. ده ها مسافر ربوده شده ماه ها بعد آزاد شدند.

ام‌اس. نگورنگور خطر پنهان شدن زیر صندلی را پذیرفت زیرا گفت که می‌دانست چه چیزی در انتظارش است. هشت ماه قبل از آن، پسر 17 ساله او امانوئل برای امتحان شیمی در مدرسه شبانه روزی خود مشغول به تحصیل بود که افراد مسلح به ساختمان حمله کردند و او را به همراه ده ها همکلاسی ربودند.

به مدت سه ماه، خانم نگورنگور گفت، زمانی که امانوئل در اردوگاهی که توسط راهزنانی که فقط با مدیر مدرسه مذاکره می کردند، بازداشت می شد، منتظر خبر بود.

تنها پس از پرداخت 1.5 میلیون نایرا، حدود 3280 دلار، او توانست او را آزاد کند.

امانوئل که اکنون به خانه در کادونا بازگشته است، گفت که امیدوار است در کالج پزشکی بخواند. او گفت که شب ها برای به خواب رفتن تلاش می کند و اغلب از کابوس های شبانه بیدار می شود.

ام‌اس. نگورنگور گفت که پس از حمله قطار به مدت یک ماه در خانه ماند و از بیرون رفتن ترسیده بود. او از آن زمان به ابوجا بازگشته است، اما از طریق جاده – اگرچه، به دلیل آدم ربایی، جاده ها خطرناک تر از قطار هستند.

آدم ربایی در خانم مالک ساموئل، تحلیلگر مؤسسه مطالعات امنیتی مستقر در ابوجا، گفت: ایالت کادونا نگورنگور و زمفارا در همسایگی آن همچنان روزانه اتفاق می‌افتند، به قدری که “شما مسیر را گم می‌کنید.” به گفته یک شرکت امنیتی بیکن مشاور، در سه ماهه آخر سال 2022، 1640 آدم ربایی در سراسر کشور رخ داده است.

آقای. اولانی، مهندس عمران در عبادان، گفت که روز شنبه رای خواهد داد، اما او هنوز مطمئن نیست که برای چه کسی یا ارزشش را دارد یا خیر. او گفت که هیچ نامزدی به امنیت مردم اهمیت نمی داد و مچ دست هایش را به سمت بالا چرخاند تا آثار ضرب و شتم آدم ربایان را روی بازوهایش نشان دهد.

او گفت: “شما فقط می توانید به تنهایی در نیجریه زنده بمانید.”

Oladeinde Olawoyin گزارش ارائه کرد.

Todd Holland

متفکر. معتاد رسانه های اجتماعی متعصب الکل استاد وب. مبشر قهوه معمولی.

تماس با ما