شورای امنیت می شنود یمن: مسائل انسانی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد

هانس گروندبرگ در ارائه مروری بر وضعیت پس از پایان آتش‌بس دوم اکتبر گفت که در هفته‌های اخیر نیروهای حوثی موسوم به انصارالله به پایانه‌ها و بنادر نفتی در استان‌های حضرموت و شبوه حمله کردند و دولت را از منبع اصلی درآمد خود محروم کردند. از صادرات نفت

او گفت: «این حملات… پیامدهای اقتصادی قابل توجهی دارد. «حمله به زیرساخت‌های نفتی و تهدید شرکت‌های نفتی، رفاه کل مردم یمن را تضعیف می‌کند… خطر ایجاد مارپیچ از تشدید تنش‌های نظامی و اقتصادی…[and] توسط قوانین بین المللی بشردوستانه ممنوع است.»

“در مورد صعود”

آقای. گروندبرگ سفرای خود را از “افزایش نگران کننده” در حوادث مأرب و تعز که شامل تلفات غیرنظامیان می شود، اطلاع داد که نشان می دهد وضعیت تا چه حد شکننده است.

وی همچنین بر لزوم دستیابی فوری طرف‌ها به توافق برای تمدید آتش‌بس تاکید کرد و مجدداً خواستار آن شد که در این برهه حساس حداکثر خویشتن‌داری را انجام دهند.

پیامدهای بشردوستانه

اگرچه سطح کلی خشونت در مقایسه با دوره آتش بس شش ماهه اندکی افزایش یافته است، اما وخامت بیشتر وضعیت اقتصادی و بشردوستانه در تعادل است.

به این ترتیب، او اهمیت به دست آوردن نتایج مثبت در گفتگوهای جاری صلح را در اسرع وقت نشان داد و گفت که در حال تعامل با طرفین “نه تنها برای گسترش آتش بس، بلکه آغاز گفتگوها در مسیری به سوی حل و فصل همه جانبه تر درگیری” است.

تحولات اخیر نیاز به رسیدگی فوری به مسائل انسانی و اقتصادی برای جلوگیری از وخامت بیشتر و همچنین ارائه راه‌حل‌های بادوام‌تر برای حل و فصل مناقشه را برجسته می‌کند.

فرستاده ویژه گفت: جامعه بین المللی و مهمتر از آن یمنی ها از آنها انتظار دارند که تعهد عملی خود را برای حل مسالمت آمیز این مناقشه نشان دهند.

هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن به شورای امنیت اطلاع رسانی می کند.

راه پیش رو

برای پایداری، بسیاری از مسائل اقتصادی، مانند مدیریت درآمد برای پرداخت حقوق، نیازمند همکاری بین طرفین درگیری است.

به همین دلیل، این مقام ارشد سازمان ملل خواستار یک وعده و تعهد مجدد برای برداشتن گام هایی برای یک قطعنامه جامع است.

وی گفت: «برای رسیدن به چنین قطعنامه ای به یک فرآیند سیاسی تحت نظارت سازمان ملل نیاز است و هر چه زودتر بتوانیم این کار را به طور جدی آغاز کنیم، شانس ما برای معکوس کردن روندهای ویرانگر این جنگ بیشتر خواهد شد.»

فراگیر بودن امری ضروری است

آقای. گراندبرگ بار دیگر بر اعتقاد خود تاکید کرد که برای پایداری هر شهرک سازی، باید مبتنی بر پایه باشد و همه اقشار جامعه یمن، از جوانان گرفته تا جامعه مدنی و زنان را شامل شود.

روز جهانی محو خشونت علیه زنان در 25 نوامبر یادآور تأثیرات نامتناسبی است که زنان یمنی همچنان از مناقشه متحمل می شوند و نقشی که آنها باید در همه جنبه های یک راه حل سیاسی و فراگیر ایفا کنند.

وی تاکید کرد: زمان به نفع زنان یمنی نیست زیرا حقوق اولیه آنها از جمله آزادی رفت و آمد بیشتر نقض می شود. این موضوع اکنون بر همه زنان یمنی در شمال، از جمله کارکنان سازمان ملل متحد، تأثیر می‌گذارد و ما باید روشن کنیم که هیچ بهانه‌ای برای چنین اقداماتی وجود ندارد.»

در پایان، فرستاده سازمان ملل متحد قدردانی خود را از حمایت مستمر شورا به عنوان «برای متقاعد کردن طرف‌ها برای کنار گذاشتن محاسبات کوتاه‌مدت به نفع همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای حل و فصل پایدار مناقشه در یمن ضروری است».

پسری از خانه خود در منطقه ناآرام الگامالیه در تعز یمن به بیرون نگاه می کند.  (فایل)

پسری از خانه خود در منطقه ناآرام الگامالیه در تعز یمن به بیرون نگاه می کند. (فایل)

Yareli Estes

دانش آموخته مواد غذایی هاردکور. حلال مشکل لاعلاج متعصب الکل متخصص توییتر پیشرو پرشور اینترنت.

تماس با ما