زیارت اربعین چگونه به وجود آمد؟ +متن زیارت

در آن زمان که سر مطهر امام حسین علیه السلام بر نیز رفیع و اهل بیت و به اسارت برده شده عشق هوزور در کربلا و زیرة متحر ائمه حسین علیه السلام بری عشیقانش، استراشی دوس نیافتنی به می‌رسید. چون نظام حیا، تاریکی تاریکی دنیا، ظلمت اسلام گسترده شد، به طوری که هیچکس ایمان نیاورد.

به روگر شفقنا اما اتش محبط حسین علیه السلام کنان در کلبهای مومینان فروزان بود که هیک کاهند آن را کموش کندند. آری این عشق مردمی است که کربلایی ها را دوست داشتند و هنوز چهل سال از شهادت می گذرد.

جابر وقتي خود را به كنار فرات روسيد، در آن غسل كرد تا پاك و متحر شود، آن گاه به سوي كبر متهر اباعبدلّه الحسين علي السلام كرد. و وقت دست خود را روی قبر شریف حضرت نیهاد، فریدی زد و از هوش ریفت. بعد از آن که به هوش آمد، سه بار گفت: یا حسین! و سپس شروع به خواندن دعا کرد.

ورود احل بيت در عرباين وال

بدون تبدیدی اهل بیت بدون وقعه عاشورا، به زیارت اباعبداللّه علیه السلام مشرف شدند. اما بين تاريخ نجاران درة تاريخ آين ترايرة، اختلاف نظر است. گروهی از مردم، اول اربعین و برخی نیز اربعین سالها بعد، زمان ورود اهل بیت کربلا را می دانند.

از جمالة علی ورد اهل بیت را در الربعین وال مُكاند مُكاند، سید بن طاووس است. وی در کتاب اللهوف می‌نویسد: هنگامی که زنان و فرزندان حسین علیه‌السلام به شام ​​بازگشتند و به سرزمین عراق رسیدند، به راهنمای کاروان گفتند: وقتی به کربلا ریشیند، جابربن عبدلّه انصاری و جمی از بنی حشم و مردانی از اولاد به کربلا و آله را دیدند که برای زیارت متحر حسین علی سلام و آیدند. پس در یک زمان در این سریمین گرد آمدند.

در عقمة ين روز

يعنى بيستم سفر شيخ تهذيب و مسبه از حضرت امام حسن عسكرى عليه السلام روايت كرده كه فرمودند نشانه هاى مؤمن پنج چيز است، پنجاه و يك ركعت نماز، يعنى هفتصد و چهار ركعت نماز و سي و چهار ركعت نماز. نافله هر شب و روز و زیارت اربعین و انگشتر بر دست راست و پیشانی در سجده بر خاک و حمد خداوند رحمان و کیفیت زیارت امام حسین علیه السلام. در این روز از دو طریق به یکی از زائران رسید که ماجرای شیخ را به تهذیب و مصباح از صفوان جمال نقل کرد که گفت درد به من مولایم حضرت صادق علیه السلام در زیارات عرباین که چرا می‌کنی در که روزی بلند شده است. میگی:

متن زیارت

اَلسَّلامُ عَلی وَلِیِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلی خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ، اَلسَّلامُ عَلی صَفِیِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ، اَلسَّلامُ عَلیَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ، اَلسَّلامُ علی اَسیرِ الْکُرُباتِ، وَقَتیلِ الْعَبَراتِ، اَللّهُمَّ اِنّی اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ، وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ، الْفآئِزُ بِکَرامَتِکَ، اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَهِ ، وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَهِ، وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَهِ، وَجَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السَّادَهِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَهِ، وَذآئِداً مِنْ الْذادَهِ، وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الْأَنْبِیآءِ، وَجَعَلْتَهُ حُجَّهً عَلی خَلْقِکَ مِنَ الأَْوْصِیآءِ، فَاَعْذَرَ فیِ الدُّعآءِ، وَمَنَحَ النُّصْحَ، وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ، لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَهِ وَحَیْرَهِ الضَّلالَهِ، وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا، وَباعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الأَْدْنی، وَشَری آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الْأَوْکَسِ، وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّی فی هَواهُ، وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ، وَاَطاعَ مِنْ عِب ادِکَ اَهْلَ الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ، وَحَمَلَهَ الْأَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النَّارَ، فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً، حَتّی سُفِکَ فی طاعَتِکَ دَمُهُ، وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ، اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً، وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَلسَّلامُ

عَلَیْکَ یَا بْنَ سَیِّدِ الْأَوْصِیآءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللَّهِ وَابْنُ اَمینِهِ، عِشْتَ سَعیداً، وَمَضَیْتَ حَمیداً وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً، وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ، وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِ اللَّهِ، وَجاهَدْتَ فی سَبیلِهِ حَتّی اَتیکَ الْیَقینُ، فَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ، وَلَعَنَ اللَّهُ مَنْ ظَلَمَکَ، وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّهً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ، اَللّهُمَّ اِنّی اُشْهِدُکَ اَنّی وَلِیٌّ لِمَنْ والاهُ، وَعَدُوٌّ لِمَنْ عاداهُ، بِاَبی اَنْتَ وَاُمّی یَا بْنَ رَسُولِ اللَّهِ، اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فیِ الْأَصْلابِ الشَّامِخَهِ وَالْأَرْحامِ الْمُطَهَّرَهِ، لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّهُ بِاَنْجاسِها، وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیابِها، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعآئِمِ الدّینِ وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ، وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ، وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الْأِمامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ، الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهادِی الْمَهْدِیُّ، وَاَشْهَدُ اَنَّ ال ْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوی، وَاَعْلامُ الْهُدی، وَالْعُرْوَهُ الْوُثْقی، وَالْحُجَّهُ علی اَهْلِ الدُّنْیا، وَاَشْهَدُ اَنّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ، وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ، بِشَرایِعِ دینی وَخَواتیمِ عَمَلی، وَقَلْبی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ، وَاَمْری لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ، وَنُصْرَتی لَکُمْ مُعَدَّهٌ، حَتّی یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ، فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ آمین

پس دو رکعت نماز می خوانی و به آنچه می خواهی نماز می خوان و به زیارت دیگر برمی گردی و کیفیت آن چنان است که عطا روایت می کند که گفت: روز قیامت نزد جابر بن عبدالله انصاری بودم. بیست و یکم ماه صفر به خاطر غزاری.» ریسیتیم در عب فراط غسل کرد و بر شرو و بدن بشید و بره و بدن پاشید پ گف که ای با تو کیزی هست از بوی خوشای اطا داسم ب من سُعد هست پ قدری از. ان GRIP و بر سر و بدن و بره و بدن شد و برهنه‌روانه شد تا استاد بر سر و بدن امام حسین علیه السلام و سه متربه اَللَّهُ اَکْبَرُ گفت پس فید و بهوش شد و کون به هوش آمد شیندم گفت اَلَسَّلامُ عَلَیْکُمْ عَکُمْ عَیْا. یا عَلَیْلَّ الخ که به آینه حمان زیره نیمه رجاب است که ما زیر نماییم و با آن درکی با آن که شاید نسخه دیگری باشد، اگر مرحوم شیخ امکان داده است، پس اگر کسی می خواهد آن را هم بخواند، رجوع شود. زیارت نیما رجب و مؤلف می گوید زیارت امام حسین علیه السلام در وقت شریفه و شب و در روزهای مبارک است و اوقاتی که ذکر شده بهترین اوقات نیز می باشد مخصوصاً اوقاتی که می باشد. مربوط به او، مانند روز پیامبر و روز نزول. اَتی و روز بورد شریف آن حضرت و شبهای جمها و از تدرین می شود که حق تعالی در هر شب جماعت نذر مکرمتی بر آن حزرت و جمیع پیمغبران و وصیای یشان را به زیارت و بفرستد. از کتاب های دانستنی های اربعین

اینده نگری در زیارت عرباین

زیارت روبروی ماست که با زیارت دیگر سیدالشهدا لحنی متفاوت دارد و در قسمت سوم آن در وسط کتاب نوشته شده است. که در آن فسل سند کشم انساء عرباین از منزر زیرة عرباین و نقش آن در بویاسازی عرباین و فرغان عرباین عرب فرغان عرب و فرحن عرباین و فرحن عربعین که در عن بویاساز و فرحان عرب و فرحن عربا. .

ترجمه

هدف و امتیاز

أَنِّی وَلیٌّ لِمَنْ وَالهُ

من دوستم با اینان که و را دوست دارم

نیزام کوکیں بر شخصیت ولیایتا

أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ

تعليق مي‌دهم كه امام از استدرنت

گواهی

أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ

من به تحميل ممعين به شمايم، و به عرض المزيدتان تحميل درام

گواهی

نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَا مَعَ عَدُوِّکُمْ.

יארי אמ ברים שמע אשד אסט، תא קודה בה שמה דהד דהד، פס בא שממאיםם

pledge YAuri در مرزباندی روزامد حق و بالتیر بر موسور امامت

بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلی وَ قَلْبی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ.

بر اساس للجنم دينم، و پيامدهاي اكملم، و قلبم با قلبتان در صلح، و كرم piro كارتن.

وعده

غَائِبِکُمْ

غایب

باورمندی به یمام absent

در آئین سترقة و هندسه از دوغانه به عمامت، و ویلایت مداری روزامد برمدار ولیّ زمانه‌ای که امام حسین علیها سلام است و تبریز زبان حال زیر میگرد میگرد.

برای آئینی که در امام تعالیه از تبار حسین، زیر دکری روسیک و کتا نگردیده بر سبحی کاملی امامان دیگر با امام حسینعلیه علیها عز جمعت مقاعد امامت، بر دو عالم کیبت و رست هم میکرده میکرده بر دو عالم بری عمام پیاینی باینی بری این. در آیین سیموکی بر کاکیت کیبت و نیاست رجات اکرایت می‌شود.

البته به رجات غیرمستقیم (از ختبابی که به رجعت می‌شود) هم ذکّت به رجعت یمام حسینعلیه السلام دارد. (و هم آين كه امام حسين احتمالاً اولين بازگشت كننده خواهد بود). و بر تخت ين اموزه هاست

که زیارت با عقد کیری از زایر هراده نصرت در بستری به پی این میرسد.

این طرح و ساختار اثر ترکیبی از کارهای مختلفی است که در این بخش از زیارت صورت گرفته است:

کارگفتی: بیان پاکی نسب و وصاف امام حسینعلیه السلام به صفات نیک عالکی

کارگفت عتفی: بیان پینده اینگو که ایمترینهای زایر به بیادیناتش است.

کارگفتامی: معلومات در صناعة با عقده ها وحسی، مند عملاً این که دوست دوستان است.

کارگفت عقدیکی: پیمان‌های زائر بر هم کرامین با مؤمنان و دوری از دوشمان اهل بیت.

پس زیارت عرباین، زیارتی است که به روست سفر می کند زیر با امام حسینعلیه السلام را در دستور کار دارد. ولي در لياح دروني خود، بهانه و عند اين است كه كرامت فرامتني زير مي دهد را فرامتني زير. تعهداتی که fratrare از عاشورا عاشورا است و اینده اینده غراینه دارد. در يك كلام بر محدويت و انتزر شيعي است.

אז אינ מערע זיאראט ارباباین סקוטראי، קון זיאראת אשורא מייאבדה. קראקה דראן זיאראט המ זמעןני אסט קה ב ביאן תסריה ו יא אפקיבל במעןני במעןני چیزهایی مانند:

یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ.

أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکُمْ مَعَ إِمَامٍ مَهْدِیٍّ نَاطِقٍ لَکُم.

برای کاشف پیام‌های اینده غرایسینه زیارت عرباین باید به متن زیارت تعریفی شرحی داشت. متن اربعین زیارت را امام صادق علیه السلام روایت کرده است.

«اللَّهُمَّ إِنِّی أُشْهِدُکَ أَنِّی وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاهُ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاهُ بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُورا فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَهِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَهِ [الطَّاهِرَهِ]لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجَاهِلِیَّهُ بِأَنْجَاسِهَا وَ لَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمَّاتُ مِنْ ثِیَابِهَا وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مِنْ دَعَائِمِ الدِّینِ وَ أَرْکَانِ الْمُسْلِمِینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنِینَ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ الْإِمَامُ الْبَرُّ التَّقِیُّ الرَّضِیُّ الزَّکِیُّ الْهَادِی الْمَهْدِیُّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَهُ التَّقْوَی وَ أَعْلامُ الْهُدَی وَ الْعُرْوَهُ الْوُثْقَی وَ الْحُجَّهُ عَلَی أَهْلِ الدُّنْیَا وَ أَشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَی أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ [أَجْسَامِکُمْ]وَ شَاهِدِکُمْ وَ غائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ امِینَ رَبَّ الْعالَمِینَ»

در آن زيرة موارد منتخب به ترتيب محتوا ترجمه و مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد تا هدف بيان مشخص شود:

نابراین عشورای فارگان سازی و عربایی فارگین در سیره و سنت امامان ماسوم دارد که سند کشم انزاز برای هر دو عفدیت تفریفنده است.

در حقيقة عرباين يك قاث كوتاث مدت سترجادي براي راهبري زايران به سوي اينده و تشفانشان از عاشوراي حزن به عاشوراي حماسه و پايم است; و انگاه جموع عاشورا و عرباین، توجه دهی اشیکان و زایران حسینی به کشم انزار بلندمدتی است که در کلّت فارغان حسینی بابد مرد تیکن کارتین است.

در واقع، وقتی گفته می شود موی سرخ و موی سبز نیز همین گونه است، عنصر و رویدادی است که پیوند این دو را حفظ می کند، چهار است; چون اربعین تا عاشورا امتداد دارد و چون اربعین آغاز عاشورا است، اشاره به کوتاه بودن زیارت اربعین می شود. البته شناخت جامع و کامل مهدوی را به مجموعه ادعیه و زیارات مهدوی واگذار می کند.

با آن نغذ در آن فسل، زایر اربعین به روست به ربایین با تراییه با عرباین با عرباین با کمبور عرب و عرب با عرباین.

انتخاب و ویرایش شفقنا از کتاب معرفی زیباترین و معنوی حماس اربعین حسینی

Damion Young

تحلیلگر. متخصص تلویزیون به طرز خشمگینی فروتن. علاقه مندان به فرهنگ پاپ طرفدار معمولی توییتر

تماس با ما