بلاروس: کارشناسان حقوق خروج از توافقنامه کلیدی زیست محیطی را محکوم کردند |

کنوانسیون آرهوس که در سال 1998 به تصویب رسید، همچنین ایجاب می کند که افرادی که از این حقوق استفاده می کنند تحت تعقیب، مجازات یا آزار و اذیت قرار نگیرند.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس در 18 ژوئیه فرمانی را امضا کرد که عملاً به مشارکت این کشور پایان می دهد. این خروج طبق ماده 21 کنوانسیون قرار است در 24 اکتبر اجرایی شود.

تقویت حقوق، تضمین انطباق

کارشناسان سازمان ملل متحد در محکوم کردن این اقدام خاطرنشان کردند که کنوانسیون آرهوس موفقیت قابل توجهی در تقویت حقوق دسترسی، توسعه پایدار و دموکراسی زیست محیطی داشته است.

آنها گفتند که این یک نمونه پیشرو در میان اسناد بین المللی در اجرای تعهدات حقوق بشر مربوط به حفاظت از محیط زیست، به ویژه حقوق اطلاعات، مشارکت عمومی و عدالت است.

آنها افزودند: “کلید موفقیت کنوانسیون آرهوس، کار کمیته انطباق آن بوده است، از جمله توانایی اعضای عمومی برای ارائه موارد ادعایی عدم انطباق با کنوانسیون به کمیته.”

آزار و اذیت

کمیته انطباق به‌عنوان یک سازوکار غیرقابل تقابل، غیرقانونی و مشورتی، به گفته کارشناسان و یافته‌های آن، اجرای کنوانسیون را به میزان قابل توجهی پیش برده است.

آنها یادآوری کردند که از سال 2014، کمیته رفتار بلاروس را در رابطه با آزار و اذیت، مجازات و آزار مدافعان حقوق محیط زیست به دقت مورد بررسی قرار داده است. اعضا همچنین برای کمک به کشور در رسیدگی به موارد عدم رعایت تلاش کردند.

با وجود این، کمیته دریافت که بلاروس هنوز به توصیه های خود توجه نکرده است و از اینکه وضعیت مدافعان حقوق بشر محیط زیست در آنجا به سرعت رو به وخامت است، ابراز نگرانی جدی کرد.

اندکی پس از آن، کمیته دریافت که انحلال یک سازمان غیردولتی زیست محیطی در اوت 2021 حادثه دیگری از آزار و اذیت، مجازات و آزار بود.

با توجه به وخامت اوضاع، کشورهای باقی مانده عضو کنوانسیون اقدام به تعلیق حقوق و امتیازات ویژه اعطا شده به بلاروس کردند.

تعهد را افزایش دهید

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که کشورهای ناراضی از نتیجه پرونده ها که توسط کمیته انطباق تصمیم گرفته شده است، نباید از کنوانسیون خارج شوند. در عوض، آنها باید تعهد خود را به حقوق بشر، توسعه پایدار و دموکراسی زیست محیطی تقویت کنند.

کارشناسان گفتند: «کشورها باید اقدامات مشخصی را برای تضمین بهره‌مندی مؤثر از حقوق اطلاعات، مشارکت عمومی و عدالت انجام دهند و این شامل تأمین یک محیط امن و توانمند برای مدافعان حقوق بشر محیط‌زیست و سایر نمایندگان جامعه مدنی است».

“حفاظت از مدافعان حقوق بشر محیط زیست در برابر نقض های مرتکب شده توسط بازیگران دولتی و غیردولتی برای حفاظت از محیط زیست و حقوق بشر وابسته به آن بسیار مهم است.”

درباره کارشناسان سازمان ملل

هفت کارشناس که این بیانیه را صادر کردند، توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واقع در ژنو منصوب شدند.

به این گزارشگران ویژه مأموریت داده شده است تا موقعیت‌های خاص کشور یا موضوعات موضوعی، مانند ارتقاء و حمایت از حقوق بشر در زمینه تغییرات آب و هوا را نظارت و گزارش دهند.

کارشناسان در ظرفیت فردی خود خدمت می کنند و نه کارمند سازمان ملل هستند و نه برای کار خود دستمزد دریافت می کنند.

Charlie Ray

نرد سفر. علاقه مند به موسیقی. بشارت دهنده توییتر. متعصب بیکن کاوشگر Wannabe. دانشجو. گیک وب دوستانه. تمرین کننده آبجو آماتور. ارتباط دهنده.

تماس با ما