یک شطرنج باز ایرانی پس از مسابقه بدون حجاب به خانه بازنمی گردد

آلماتی، قزاقستان — برترین شطرنج باز زن ایران پس از شرکت در دو تورنمنت قهرمانی جهان این هفته در حالی که روسری بر سر ندارد به خانه باز نمی گردد.

سراسادات خادمالشریه، 25 ساله، استاد بین المللی که رتبه شماره 1 را دارد. 17 نفر از زنان جهان، از دوشنبه تا جمعه در مسابقات قهرمانی سریع و بلیتز جهان در آلماتی شرکت کردند. او در مسابقات شطرنج سریع به تساوی 31 رسید و در مسابقات بلیتز به تساوی 19 رسید، که در آن بازیکنان باید حرکات خود را حتی سریعتر انجام دهند.

در طول مسابقات، خادمالشریه طبق گفته دولت ایران، حجاب نداشت، همانطور که همه زنان موظف هستند در ملاء عام، حتی در خارج از کشور، حجاب داشته باشند.

تصمیم خادمالشریه در راستای همبستگی با ماه‌ها تظاهراتی که پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت پلیس اخلاق ایران که او را به دلیل رعایت نکردن این الزام بازداشت کرده بود، کشور را به تشنج انداخته بود.

خادمالشریه که از صحبت با خبرنگاران خودداری کرده است، ظاهراً پیش بینی می کرد که تصمیم او عواقبی خواهد داشت. او به همراه همسرش اردشیر احمدی و پسر 10 ماهه شان به این مسابقات سفر کردند. اکنون که مسابقات به پایان رسیده است، آنها به جنوب اسپانیا می روند و در آنجا خانه ای خریداری کرده اند.

احمدی، تهیه کننده، کارگردان و مجری تلویزیون، یک بار به مدت سه ماه در ایران زندانی بود که ظاهراً ناشی از مستندهایی بود که ساخته بود.

خادمالشریه تنها زنی بود که در ایران زندگی می کرد و در این مسابقات شرکت می کرد. مردان ایرانی که در آلماتی هم بازی می کردند، گفتند که از تصمیم خادمالشریه شگفت زده شده اند و قبل از شروع مسابقات نمی دانند او این کار را انجام خواهد داد. بسیاری از آن بازیکنان او را از کودکی می شناسند و می گویند که او را دوست می دانند.

سایر زنان ایرانی نیز در مسابقات ورزشی بین المللی حجاب را فراموش کرده اند. درسا درخشانی، دیگر استاد شطرنج باز بین المللی در سال 2017 به دلیل عدم استفاده از روسری در مسابقات جبل الطارق از سوی فدراسیون شطرنج ایران محروم شد. او بعداً به ایالات متحده نقل مکان کرد.

میترا حجازی‌پور، دیگر شطرنج‌باز به دلیل عدم استفاده از روسری در مسابقات جهانی سریع و برق آسا ۲۰۲۰ در مسکو محروم شد. او در آن زمان در فرانسه دانشجو بود و هرگز به ایران بازنگشت. در همان سال شهره بیات، داور برتر شطرنج، در حالی که در مسابقات قهرمانی زنان جهان قضاوت می کرد، بدون حجاب در شانگهای دیده شد. او گفت که از بازگشت به ایران می ترسم و اکنون در بریتانیا زندگی می کند.

در ماه اکتبر، الناز رکابی، سنگنورد برتر ورزشی، بدون روسری در کره جنوبی مسابقه داد. وقتی به ایران برگشت، عذرخواهی کرد و گفت که حجابش ناخواسته از بین رفته است. بسیاری بر این باورند که مقامات ایرانی او را برای ارائه این توضیح تحت فشار قرار داده اند.

رقابت‌های این هفته در آلماتی اولین تورنمنت بزرگ بین‌المللی شطرنج بود که زنان ایرانی از زمان شروع اعتراضات می‌توانستند در آن شرکت کنند.

آریان تاری، استاد بزرگ نروژی که پدر و مادرش ایرانی هستند، گفت که خادمالشریه ممکن است احساس کند چاره ای جز فراموش کردن حجاب ندارد. او گفت که در میان تظاهرات در ایران، داشتن حجاب در صحنه جهانی برای معترضان “بی احترامی” به نظر می رسید.

Jamiya Calhoun

دوستدار فرهنگ پاپ به طرز خشمگینانه ای فروتن. نینجاهای شبکه های اجتماعی بی عذرخواهی طرفدار الکل دردسر ساز.

تماس با ما