یک “احیای” زبان؟ در بحبوحه تغییر کانادا به سمت انگلیسی، کبک برای محافظت از زبان فرانسه حرکت می کند

ارقام جدید نشان می دهد که استفاده از زبان فرانسه در کانادا همچنان رو به کاهش است، از جمله در کبک، استانی که از نظر تاریخی فرانسوی زبان است، جایی که تعداد افرادی که اولین زبان صحبت آنها انگلیسی است اکنون بیش از یک میلیون نفر است. این وضعیت بی‌سابقه در زمانی اتفاق می‌افتد که تلاش‌ها برای حفاظت از فرانسوی‌ها در کبک در حال تشدید است.

میزان استفاده از زبان فرانسه در کبک و تقریباً در تمام کانادا کاهش یافته است. آخرین آمار دولت کانادا که روز چهارشنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که نسبت کانادایی‌هایی که عمدتاً در خانه فرانسوی صحبت می‌کنند، در سراسر کشور رو به کاهش است، به استثنای منطقه کم جمعیت یوکان در شمال دور.

در حالی که رشد جمعیت کانادایی‌هایی که به‌عنوان اولین زبان رسمی‌شان فرانسوی صحبت می‌کنند – این کشور دارای دو زبان فرانسوی و انگلیسی است – از سال 2016 تا 2021 1.6 درصد است، رشد کلی جمعیت در مدت مشابه 5.2 درصد است.

علاوه بر این، نسبت کانادایی‌هایی که فرانسوی را به عنوان اولین زبان رسمی خود صحبت می‌کنند، از 22.2 درصد به 21.4 درصد در همان بازه زمانی پنج ساله کاهش یافته است.

روند جدید نیست. بر اساس آمار کانادا، جمعیت مربوط به استفاده از زبان فرانسه در کانادا از سال 1971 و در استان کبک از سال 2001 رو به کاهش بوده است.

وزیر زبان های رسمی فدرال، ژینت پتیپاس تیلور، داده ها را “نگران کننده” توصیف کرد. به گفته وزیر، فرانسوی در کانادا، از جمله در کبک، بیش از هر زمان دیگری در معرض تهدید است.

طبق قول تیلور برای مبارزه با «انحطاط زبان فرانسه»، در ماه مارس لایحه‌ای را برای مدرن‌سازی قانون زبان‌های رسمی کانادا ارائه کرد که بیش از 50 سال پیش به تصویب رسید و از سال 1988 تاکنون تحت «اصلاحات اساسی» قرار نگرفته است. به یک وب سایت دولتی

از جمله راه هایی که مورد بررسی قرار می گیرند، به رسمیت شناختن زبان فرانسوی به عنوان زبان رسمی کبک، وضعیت دوزبانه ایالت شرقی نیوبرانزویک، و دو زبانه بودن قضات در دادگاه عالی کانادا است.

“نیروی جذب”

در کبک، نسبت افرادی که انگلیسی را به عنوان زبان اول خود صحبت می کنند، در طول پنج سال 1 درصد افزایش یافته است و تعداد آنها از 1 میلیون فراتر رفته است. آمارهای مربوط به اولین زبانی که در خانه صحبت می شود – مهم ترین شاخص وضعیت زبانی – نشان می دهد که جمعیت انگلیسی زبان 1.2 میلیون نفر افزایش یافته است، در حالی که جمعیت فرانسوی زبان 120000 نفر افزایش یافته است، یعنی 10 برابر کمتر.

چارلز، محقق و آماردان، توضیح داد: «پدیده ای که زمینه ساز افزایش (بالاتر) زبان انگلیسی و افزایش ضعیف زبان فرانسه است… نیروی همگون سازی انگلیسی است که با (نیروی) همگون سازی فرانسوی ها در کانادا به طور کلی تناسبی ندارد. Castonguay در رادیو کانادا در روز پنجشنبه. “نزدیک به 3 میلیون آلوفون (یادداشت سردبیر: آلوفون شخصی است که زبان مادری او یک زبان خارجی در جامعه ای است که در آن زندگی می کنند) انگلیسی را به عنوان زبان اصلی خود که در خانه صحبت می کنند، و نزدیک به نیم میلیون فرانسوی زبان مادری خود را پذیرفته اند. زبان انگلیسی را به عنوان زبان اصلی خود پذیرفته اند.» او ادامه داد: «در مقیاسی در سطح کانادا، فرانسوی از نظر یکسان سازی زبانی در برابر انگلیسی شکست می خورد.

تازه واردان به کبک که نه فرانسوی و نه انگلیسی صحبت می کنند، تمایل به انگلیسی دارند، به ویژه کسانی که در جزیره مونترال، جایی که یک چهارم جمعیت کبک در آن زندگی می کنند، ساکن هستند. کاستونگوای همچنین به جذابیت فزاینده فرانسوی‌های جوان به زبان انگلیسی اشاره کرد. او سال گذشته به TV5 Monde گفت: «در جزیره مونترال، 6 درصد از جوانانی که زبان مادری آنها فرانسوی است، می گویند که انگلیسی را به عنوان زبان اصلی خود در خانه پذیرفته اند. او گفت که این روند به سمت انگلیسی‌سازی حضور فرانسوی‌ها را در جزیره تضعیف می‌کند، جایی که زبان مادری فرانسوی بین سرشماری‌های 2001 و 2016 5 درصد از دست داده است. کاستونگوای با اشاره به سرعت و بزرگی این کاهش گفت: «در تاریخ بی‌سابقه است.

“مبارزه با گالیزه”

در مواجهه با نرخ زاد و ولد که برای اطمینان از تکمیل رتبه خود کافی نیست، جوامع فرانسوی و انگلیسی زبان در کانادا به جای آن به مهاجرت متکی هستند.

کاستونگوای در کتاب خود توضیح می دهد که حفظ تعادل زبانی مستلزم آن است که سهم فرانسوی در جذب کلی به بیش از 90 درصد برسد، در حالی که اکنون حدود 50 درصد است.Le français en chute libre, la nouvelle dynamique des langues au Québec(فرانسوی در سقوط آزاد، پویایی جدید زبان ها در کبک). به گفته کستونگوای، عامل اصلی کاهش زبان فرانسه در کبک، افزایش قابل توجه مهاجرت از سال 2000 است. او به TV5 Monde گفت.

دولت کانادا در حال ترویج یک استراتژی مهاجرت است که هدف آن افزایش مهاجرت فرانسوی زبان به استان های خارج از کبک به 4.4 درصد تا سال 2023، حمایت از ادغام تازه واردان فرانسوی زبان و ایجاد ظرفیت جوامع فرانسوی زبان است.

اما علی‌رغم این طرح، جذابیت زبان انگلیسی همچنان قوی است و آلوفون‌ها همچنان به سمت انگلیسی تغییر می‌کنند، به‌ویژه به دلیل ارز بیشتر انگلیسی در بازار کار.

به گفته کاستونگوای، برای بهبود وضعیت زبان فرانسه در کبک، و به طور کلی در کانادا، جایی که مهاجرت فرانسوی زبان “محکوم به شکست” است، اقدامات محکم تری لازم است. این محقق فکر می کند که بهتر است مهاجرت فرانکوفون به سمت کبک سوق داده شود تا به نفع کل جمعیت فرانسوی زبان این کشور باشد.

«احیای» یا «خروج» فرانکفون؟

انتشار داده های دولت در زمانی انجام می شود که تلاش ها برای حفاظت از زبان فرانسوی در کبک شدت می گیرد. لایحه 96، آخرین قانون زبان استان که در اواخر ماه مه تصویب شد، استفاده از زبان انگلیسی را در خدمات دولتی، مشاغل و فضاهای عمومی محدود می کند، یادگیری زبان فرانسه را یک حق و وظیفه اساسی برای همه مهاجران و انگلیسی زبان ها می کند و مشاغل را ملزم به استفاده از زبان فرانسه در ویترین آنها

این قانون که از اول سپتامبر لازم‌الاجرا می‌شود، بیان می‌کند که تمام مشاغل با 25 تا 49 کارمند مشمول منشور زبان فرانسه خواهند بود، قانونی که در سال 1977 فرانسه را زبان رسمی کبک کرد. این قانون برای مشاغل تحت صلاحیت فدرال مانند بانک ها نیز اعمال خواهد شد. آن را اقدامی جدید برای «انصراف» توسط انگلیسی‌ها و تبعیض‌آمیز علیه انگلیسی‌ها و آلوفون‌ها می‌دانند.

زبان یک موضوع بسیار حساس و حتی انفجاری در کانادا است، جایی که هزاران نفر در ماه مه علیه لایحه 96 اعتراض کردند.

سیمون ژولین بارت، وزیر زبان فرانسوی کبک و یکی از معاونان مجلس ملی کبک، که این قانون را “نخستین گام” به سوی استانی فرانسوی‌تر توصیف کرد، گفت: “این آغاز یک احیای بزرگ زبانی است.” داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه «ارتباط لایحه 96» جولین-بارت را نشان می‌دهد روز پنجشنبه توییت کرد.

هنگامی که این قانون تصویب شد، فرانسوا لگو، نخست وزیر کبک، آن را موضوع «بقا» خواند و گفت که بدون یک چارچوب زبانی در نوع خود، کبک تحت یک «لوئیزی‌سازی» قرار می‌گیرد، اشاره ای به ایالت جنوبی آمریکا که در آن اداره سرشماری ایالات متحده در در سال 2020 تخمین زده شد که فرانسوی، که زمانی زبان اکثریت بود، توسط حدود 77000 نفر از جمعیت بیش از 4.6 میلیون نفر صحبت می شد.

این مقاله از اصل به زبان فرانسه ترجمه شده است.

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما