گینه محاکمه مهمی را درباره قتل عام استادیوم فوتبال در سال 2009 آغاز کرد

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

گینه روز چهارشنبه محاکمه مهمی را در مورد 11 مرد، از جمله موسی دادیس کامارا، دیکتاتور سابق این کشور، که متهم به قتل عام استادیوم و تجاوز دسته جمعی توسط نیروهای امنیتی گینه در سال 2009 هستند، آغاز کرد.

جبریل کویاته، رئیس کانون ملی وکلای گینه در سخنرانی افتتاحیه دادگاه گفت: «سیزده سال بعد، بیایید هر کاری که ممکن است انجام دهیم تا مطمئن شویم که قتل عام وحشتناک دیگر در گینه تکرار نشود. دیگر حرف نزن، اما خونریزی آنها عدالت می طلبد.»

کریم احمد سعد خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی، روز چهارشنبه به جمع حاضران گفت که “13 سال زمان زیادی است” و اعضای خانواده قربانیان را به خاطر صبرشان تحسین کرد.

وی با بیان اینکه 7 شهریور روز غم شده است، گفت: فرصت داریم، شما فضا را ایجاد کردید که 7 شهریور روز نوید و امید باشد.

در 28 سپتامبر 2009، ده ها هزار تظاهرکننده طرفدار دموکراسی تظاهراتی را در ورزشگاه برگزار کردند تا به کامارا فشار بیاورند که سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری گینه شرکت نکند.

در گزارشی از کوناکری، سوفی لاموت از FRANCE 24 گفت که محاکمه که قرار بود ساعت 9 صبح به وقت محلی آغاز شود، پس از تأخیر به دلیل افتتاح دادگاه جدید دادگاه در آخرین لحظه برای محاکمه، حدود ساعت 3:30 بعد از ظهر آغاز شد.

«دادستان 11 متهم را در این محاکمه از جمله موسی دادیس کامارا فراخواند. همه یکی یکی به جایگاه رسیدند. سکوت مرده ای در کل دادگاه حاکم بود. این واقعاً یک لحظه تاریخی در تاریخ گینه است.”


بازماندگان قتل عام 28 سپتامبر 2009 13 سال منتظر اجرای عدالت بوده اند و انتظارات پیش از محاکمه بالا بوده است. “ما با وکیل برخی از خانواده‌هایی که روی این پرونده کار می‌کردند صحبت کردیم و او گفت که برای این مراسم تحلیف آنقدر اهمیت داده شده است که می‌ترسد از عمق این محاکمه بگیرد. لاموت گفت که این امر قضایی را به یک موضوع سیاسی تبدیل کنید.

“هنوز آنچه اتفاق افتاده را پردازش نکرده ام”

اسماو دیالو در تظاهرات سال 2009 بود که مورد تعرض قرار گرفت و به سختی جان خود را از دست داد. دیالو در مصاحبه ای با رویترز توضیح داد که پسرش در آن روز سرنوشت ساز جلوی چشم او کشته شد.

دیالو که اکنون ریاست انجمنی از والدین و قربانیان قتل عام را بر عهده دارد، گفت: “تکان‌دهنده‌ترین تصویر آن روز برای من، جسد پسر کشته‌شده‌ام بود. من هنوز آنچه را که اتفاق افتاد، پردازش نکرده‌ام.”

او گفت: «دانستن این محاکمه برای همه قربانیان آغاز امید برای رهایی است.

پس از تحقیقات طولانی مدت و تاخیرهای مکرر توسط دولت قبلی، دولت نظامی که در سپتامبر سال گذشته قدرت را به دست گرفت، دستور داد که محاکمه حداکثر تا 28 سپتامبر، سالگرد کشتار، آغاز شود.

کامارا که به دنبال سوءقصد به قتل و برکناری خود در سال 2009 در بورکینافاسو در تبعید بود، در آخر هفته به گینه بازگشت.

پپه آنتوان لاما، وکیل آنها به خبرنگاران گفت که او روز سه‌شنبه توسط یک دادستان مصاحبه کرد و به همراه دو افسر ارشد سابق نظامی دیگر بازداشت شد.

لماه گفت: «این خلاف قانون است که دادستان تصمیم گرفت موکلان من را زندانی کند.

به گفته آلسنی سال، سخنگوی سازمان حقوق بشر گینه، حداقل 600 قربانی حادثه استادیوم شناسایی شده اند.

سال گفت که حدود 154 نفر در آن روز توسط سربازان گارد ریاست جمهوری، پلیس نظامی، پلیس و کارآموزان نظامی کشته شدند و حدود 50000 نفر برای اعتراض در ورزشگاه تجمع کردند.

برخی از نزدیکان کشته شدگان گفته اند که هرگز اجساد عزیزانشان را دریافت نکرده اند.

سلیماتو باه، فروشنده برنج گفت: “سخت ترین چیز برای من این بود که نتوانم برای شوهرم عزاداری کنم. جسد او ناپدید شد و هرگز به ما تحویل داده نشد. این وضعیتی است که بر من سنگینی می کند.”

او گفت: “تنها چیزی که ما می خواهیم عدالت است. این محاکمه باید تضمین کند که چنین چیزهایی هرگز در این کشور تکرار نشود.”

(FRANCE 24 با AFP، AP و رویترز)

Ainsley Murphy

بشارت دهنده آبجو Wannabe. نویسنده فداکار جنرال الکل نینجا. دانشجو. متخصص زامبی خالق مستقل متعصب سفر

تماس با ما