معترضان در ایران در بحبوحه سرکوب اعتراض کردند

صادره به تاریخ، صادره در تاریخ، تاریخ صدور:

معترضان ایرانی در روز دوشنبه با تحصن دانشجویان و برخی از کارگران صنعتی دست به اعتصاب زدند، علیرغم سرکوبی که به گفته فعالان سرکوب، ده ها کشته و صدها زندانی دیگر برجای گذاشته است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که اعتراضات در نقاط مختلف پایتخت و شهرهای دیگر در روزهای اخیر شعله ور شده و زنان روسری سوزانده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر داده اند.

گروه حقوق کرد هنگاو مقامات را به استفاده از تسلیحات سنگین، از جمله “گلوله باران” در محله ها و “تیراندازی مسلسل” در شهر شمال غربی سنندج متهم کرد — ادعاهایی که در میان مسدود شدن گسترده اینترنت به طور مستقل تأیید نشد.

این گروه مستقر در نروژ گفت که صدای تیراندازی در شهر سقز زادگاه امینی نیز شنیده شد.

ناآرامی ها بیش از سه هفته پیش به دلیل مرگ مهسا امینی، 22 ساله، یک زن ایرانی کرد الاصل که پس از دستگیری توسط پلیس اخلاقی بدنام تهران که قوانین سختگیرانه پوشش زنان از جمله حجاب اجباری را اجرا می کند، درگذشت.

فعالان می‌گویند که او در بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، در حالی که مقامات در ایران گزارش پزشکی منتشر کرده‌اند که علت آن شرایطی است که از قبل وجود داشته است.

این اعتراضات خشم برخی از زنان ایرانی را نسبت به حجاب اجباری هدایت کرده است، اما همچنین شاهد سردادن شعارهایی علیه نظام اسلامی است که توسط رهبر فقید انقلاب آیت‌الله روح‌الله خمینی پس از برکناری شاه در سال 1979 ایجاد شد.

گروه غیردولتی حقوق بشر ایران (IHR) مستقر در اسلو تصاویری از تحصن اعتراضی در دانشگاه شمال گیلان و دختران دبیرستانی در شهر شمالی مهاباد در حال برداشتن روسری خود را به اشتراک گذاشت.

همچنین ویدئویی را منتشر کرد که در آن می‌گوید جمعیت زیادی از دانشجویان در خارج از پلی‌تکنیک تهران در روز دوشنبه «فقر و فساد» در ایران را محکوم کردند و فریاد «مرگ بر این ظلم» سر دادند.

کارگران در اعتصاب

فیلمی که در رسانه های اجتماعی از جمله سایت خبری ایران وایر به اشتراک گذاشته شده است، می گوید که دانشجویان دانشگاه زنان الزهرا تهران در جریان دیدار روز شنبه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، فریاد انتقاد از رژیم را سر دادند.

تصاویر نشان می‌دهد که دانشجویان دانشگاه‌هایی از جمله تهران آزاد نیز برای تداعی سرکوب اعتراضات توسط مقامات، دستان خود را قرمز رنگ کردند.

تحلیلگران می گویند که ماهیت چند وجهی اعتراضات – از راهپیمایی های خیابانی گرفته تا اعتصابات دانشجویی تا اقدامات انفرادی برای سرکشی – تلاش های دولت برای سرکوب جنبش را پیچیده کرده است.

این می‌تواند اعتراضات را به چالش بزرگ‌تری برای مقامات تحت رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای 83 ساله تبدیل کند تا اعتراضات نوامبر 2019 علیه افزایش قیمت انرژی که به‌طور خونین سرکوب شد.

یکی از ویدیوهای ویروسی گفته می‌شود که زنی را با سر برهنه در خیابانی در شمال غربی شهر کرمانشاه نشان می‌دهد که دست‌هایش را دراز کرده و به عابران «آغوش رایگان» می‌دهد.

همچنین نشانه هایی از ناآرامی های کارگری مشاهده شده است. ویدئوهای پخش شده توسط رسانه های فارسی مستقر در خارج از ایران، کارگران اعتصابی را نشان می دهد که در حال سوزاندن لاستیک در خارج از پتروشیمی عسلویه در جنوب غرب کشور هستند.

سازمان حقوق بشر گفت که کارگران جاده های آنجا را مسدود کرده اند و همچنین گزارش هایی از اعتصاب در پالایشگاه های آبادان در غرب ایران و کنگان در جنوب وجود دارد.

“آشوب و بی نظمی”

گروه هکر عدالت علی (عدالت علی) در اقدامی در اقدامی سایبری، تصویری را در جریان اصلی اخبار شبانگاهی تلویزیون دولتی روز شنبه خامنه‌ای منتشر کرده بود که در تیررس قرار گرفته و در شعله‌های آتش سوخته است.

به گفته گروه حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، سرکوب اعتراضات ناشی از کشته شدن امینی دست کم 95 قربانی گرفته است.

به نقل از بلوچ مستقر در انگلیس، ۹۰ نفر دیگر در شهر زاهدان در جنوب شرقی ایران از ۳۰ سپتامبر در پی اعتراضات ناشی از تجاوز ادعایی به یک دختر نوجوان توسط یک فرمانده پلیس استان سیستان و بلوچستان توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. کمپین فعالین

رسانه های دولتی گفته اند که در مجموع ۲۴ تن از نیروهای امنیتی از جمله در ناآرامی های زاهدان کشته شده اند.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه هشدار داد که دولت “با دستان بسته در برابر هرج و مرج و بی نظمی نمی ایستد”.

گروه‌های کمپین از جمله سازمان حقوق بشر ایران همچنین به ویدئوهایی اشاره کرده‌اند که خشونت نیروهای امنیتی را نشان می‌دهد، از جمله یک معترض بی‌دفاع که توسط پلیس باتوم‌دار در حالی که در ساختمانی پناه گرفته بود مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

فعالان همچنین مقامات را به کمپین دستگیری‌های دسته جمعی و ممنوعیت سفر برای سرکوب اعتراضات متهم می‌کنند، در حالی که افراد مشهور در این شبکه گیر افتاده‌اند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که علی دایی، زمانی بهترین گلزن بین‌المللی فوتبال مردان جهان، پس از انتقاد شدید از جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی، پاسپورتش در بازگشت از خارج از کشور به تهران ضبط شد.

دایی روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که پاسپورت «پس از دو یا سه روز» به او بازگردانده شد.

(AFP)

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما