ماکرون قانون را در فرانسه افزایش سن بازنشستگی را تحت فشار قرار داد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، که نگران این بود که پارلمان فرانسه لایحه مورد مناقشه را برای افزایش سن بازنشستگی از 62 سال به 64 سال تصویب نکند، تصمیم گرفت این لایحه را در روز پنجشنبه بدون رأی کامل پارلمان تصویب کند، تصمیمی که مسلماً به یک تقابل تنش‌آمیز بر سر این مصوبه دامن می‌زند. .

پس از سه جلسه در روز پنجشنبه با آقای. مکرون و گفتگوی لحظه آخری با کابینه‌اش، الیزابت بورن، نخست‌وزیر، مجلس ملی یا مجلس سفلی را از تصمیم دولت مطلع کردند. او با هق هق، هو کردن و خواندن پر سر و صدا سرود ملی فرانسه “Marseillaise” مواجه شد و مجبور شد چند دقیقه منتظر بماند تا بتواند صحبت کند.

خانم “ما نمی توانیم روی آینده حقوق بازنشستگی خود قمار کنیم.” بورن به قانونگذاران گفت. اصلاحات لازم است.»

پیش از این، آقای به گفته کاخ الیزه، مکرون به وزرای دولت گفت: “علاقه من این بود که به رای گیری بروم، اما من فکر می کنم که در حال حاضر خطرات مالی و اقتصادی بسیار زیاد است.” وی افزود: نمی توان با آینده کشور بازی کرد.

خطر در حال حاضر برای آقای. ماکرون معتقد است که تصویب سن بازنشستگی 64 سال بدون رای کامل در پارلمان بویی از نوع تحقیر و بیزاری می دهد که او گاهی اوقات به آن متهم شده است. جنبش جلیقه زردها در اولین دوره ریاست جمهوری او، اعتراضی گسترده و پایدار به افزایش پیشنهادی سوخت و سایر اقدامات، نشانگر آقای آقای بود. مکرون قاعده بر دیکتات تصویری نبود که او می خواست در دوره دوم ریاست جمهوری خود ارائه دهد. او تلاش زیادی کرده است تا مکرونی ملایم‌تر، آماده‌تر برای شنیدن، کمتر تمایل به حکومت کردن به تنهایی نشان دهد.

اما رویارویی دو ماهه بر سر برنامه بازنشستگی او، رئیس‌جمهور ضعیف‌تر و منزوی‌تر را نشان داده بود، با متحدان کمتری که می‌توانست به آنها اعتماد کند.

سنا یا مجلس علیا این لایحه را اوایل روز پنجشنبه تصویب کرد. اما بی نظمی در مجلس به این دلیل رخ داد که آقای. حزب رنسانس ماکرون اکثریت پارلمانی را در اختیار ندارد و حتی جمهوری‌خواهان راست میانه که زمانی برای افزایش سن بازنشستگی به 65 سال تلاش می‌کردند، برای دادن آقای ماکرون مردد بودند. ماکرون با افزایش اعتراضات سراسری علیه این اقدام، به حمایتی نیاز داشت.

در پایان، هیچ اطمینانی مبنی بر حمایت کافی پارلمان از این اقدام وجود نداشت – و اکنون هیچ اطمینانی از مهلت برای آقای آقای وجود ندارد. مکرون

تصمیم مبنی بر اجتناب از رای گیری مجلس شورای ملی، که توسط آقای. مخالفان سیاسی ماکرون به‌عنوان ضد دموکراسی، اگرچه قانونی است، پس از دو ماه تظاهرات بزرگ و اعتصابات متناوب که ورطه بین آقای مکرون را آشکار کرد، آمدند. مکرون، که معتقد است این «انتخاب جامعه»، همانطور که زمانی گفته بود، برای آینده اقتصادی فرانسه و میلیون‌ها فرانسوی که این تغییرات را حمله به شیوه زندگی خود می‌دانند، ضروری است.

آقای. ماکرون، 45 ساله، آماده رویارویی با شرمساری حاد شکست در اصلاحاتی که از زمان روی کار آمدن در سال 2017 به دنبال آن بود، نبود. اولین تلاش برای تغییر حقوق بازنشستگی در سال 2019 نیز اعتراضات و اعتصابات را برانگیخت. با شروع همه گیری کووید-19 سقوط کرد.

مارین لوپن، رهبر حزب ملی گرا و راست افراطی رالی ملی گفت: «این یک اعتراف فوق العاده به ضعف است. این بیانگر شکست کامل امانوئل ماکرون است.» او حال و هوای یک سیاستمدار را داشت که به آینده خود اعتماد دوباره داشت.

دولت از اقدامی استفاده کرد که پس از ماده مربوطه قانون اساسی به عنوان 49.3 شناخته می شود که اجازه می دهد برخی از لوایح بدون رأی گیری تصویب شوند. نمایندگان اپوزیسیون اکنون 24 ساعت فرصت دارند تا درخواست عدم اعتماد ارائه کنند و قول داده اند که این کار را انجام دهند.

اگر طرح عدم اعتماد رد شود، لایحه پابرجاست و به قانون کشور تبدیل می شود. در صورت تصویب رای عدم اعتماد، آقای. نخست وزیر و کابینه مکرون مجبور به استعفا شدند و این لایحه رد شد.

در آن نقطه، آقای ماکرون می تواند خانم را دوباره منصوب کند. نخست وزیر جدید به دنیا آمد یا منصوب شد. اما آقای ماکرون، در حالی که آن را به طور علنی بیان نکرده است، تهدیدی برای انحلال مجلس ملی در صورت تصویب یک طرح عدم اعتماد – که منجر به برگزاری انتخابات پارلمانی جدید می‌شود- را به وجود آورده است.

با این حال، همه اینها بعید تلقی می شود. احزاب اپوزیسیون چپ و راست افراطی از انتخابات جدید استقبال می کنند، اما بسیاری از جمهوری خواهان – که رهبری آنها خود را به عنوان یک حزب مخالف ثبات معرفی کرده است – اینطور نیست.

هر دو آقای مکرون و خانم بورن سعی کرد استدلال کند که روندی که آنها استفاده کردند دموکراتیک بود، زیرا پارلمان احتمالاً روز دوشنبه می‌تواند به پیشنهاد عدم اعتماد رأی دهد.

“در مورد متن رای گیری خواهد شد. در نهادهای ما پیش‌بینی شده است و این طرح عدم اعتماد است. مکرون به وزرا گفت. ام‌اس. بورن به مجلس ملی گفت که از طریق طرح عدم اعتماد، “دموکراسی پارلمانی حرف آخر را خواهد زد.”

اما ظهور یک دموکراسی فرانسوی که از طریق فرمان تضعیف شده بود، بدون اینکه مجلس ملی هرگز به قانون رای دهد، گسترده بود.

لوران برگر، رهبر اتحادیه میانه‌روی کنفدراسیون دمکراتیک کارگر فرانسه، تصمیم به تصویب این لایحه را «بی‌عدالتی دموکراتیک» خواند. وی افزود: «دولت نشان داده است که برای تصویب افزایش دو سال سن قانونی بازنشستگی، اکثریت را ندارد».

دولت سال گذشته چندین بار از اصل 49.3 قانون اساسی برای تصویب لوایح بودجه استفاده کرد، اما لایحه بازنشستگی به مراتب بحث انگیزتر و پیامدتر است. از آنجایی که بسیاری از فرانسوی‌ها همبستگی اجتماعی را هسته اصلی مدل اقتصادی ملی می‌دانند، و از آنجا که کار به طور گسترده به عنوان جمله‌ای در نظر گرفته می‌شود که تنها با لذت زندگی یک بازنشسته جبران می‌شود، افزایش سن بازنشستگی به آزمونی اساسی برای جامعه مورد نظر فرانسه تبدیل شده است.

این کشور در دو ماه گذشته به نظر می رسد که در وسط تقسیم شده است. هنگامی که پنج شنبه بین مجلس ملی و کاخ ریاست جمهوری رفت و آمد داشتند، وزرا کوه هایی از زباله را در خیابان های پاریس دیدند که نمادی قدرتمند از آشوب اخیر است. اعتصاب زباله گردها حداقل تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

شارل دو کورسون، قانونگذار مستقل میانه رو، گفت: «دولت صرفاً یک اقلیت در مجلس ملی نیست، بلکه در کل کشور یک اقلیت است. و ما یک دموکراسی هستیم.»

متقاعد کردن شهروندان فرانسوی که به این موضوع احترام می‌گذارد که دموکراسی برای آقای دموکراسی کار دشواری خواهد بود. ماکرون در ماه های آینده

این که آیا او بهتر بود ریسک یک رای را با احتمال کمی برای شکست تحقیرآمیز بپذیرد، یک سوال باز است. چرا او افزایش سن بازنشستگی به 64 را به عنوان یک موضوع فوری برای بسیاری از مردم نامشخص است، زیرا اگرچه مشکلات مالی برای سیستم بازنشستگی به وضوح وجود دارد، اما قریب الوقوع نیست.

فابین روسل، رهبر حزب کمونیست فرانسه گفت: «این دولت شایسته جمهوری پنجم نیست. وحشیگری که این اصلاحات با آن تحمیل شده برای همه سخت است.»

آقای. ماکرون مدت‌ها متقاعد شده است که با داشتن زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر، سیستمی که توسط دولت حمایت مالی می‌کند بازنشستگی از سن 62 سالگی قابل دفاع نیست. کارگران فعال کمتری حقوق بازنشستگی تعداد فزاینده‌ای از بازنشستگان را پرداخت می‌کنند که بیشتر عمر می‌کنند: این معادله کار نمی‌کند.

او افزایش سن بازنشستگی را هم از نظر تأثیر مالی و هم به دلیل نمادین آن مهم می‌دانست، بیانیه جدیت فرانسوی‌ها که بخشی از میراث او خواهد بود.

با توجه به جنگ در اوکراین و فشارهای شدید اقتصادی که احتمالاً در طول سال جاری و پس از آن ادامه خواهد داشت، و هزینه های دفاعی و انرژی قطعا افزایش خواهد یافت. ماکرون اصلاحات بازنشستگی را به عنوان یک پایه اساسی برای یک فرانسه انعطاف پذیر با بودجه متوازن می بیند که هسته مرکزی اروپا با «خود مختاری استراتژیک» بیشتر است.

فرانسه یک امر پرت است. در آلمان بازنشستگی 65 سال و 7 ماه است. در ایتالیا، 67 سال است. تقریباً در همه جای اتحادیه اروپا، سن بازنشستگی به بالای 65 سال رسیده است. ماکرون در واقع به دنبال حل یک ناهنجاری بوده است – فقط برای اینکه بفهمد مردم فرانسه چقدر به آن وابسته هستند.

پیر کازنو، قانونگذار دوره رنسانس، جمهوری خواهان را سرزنش کرد که بین اعتقاد آنها به ضرورت این پیشنهاد و بیزاری از آقای دکتر سرزنش شده بود. ماکرون، برای ویرانی. جمهوری خواهان با 61 کرسی خود به 250 کرسی که در اختیار رنسانس و دو حزب میانه رو متحد آن بود، اضافه شد. ماکرون اکثریت را تشکیل داد، اما با افزایش اعتراضات خیابانی، حمایت آنها کاهش یافت.

ما ساده لوحانه باور داشتیم که می توانیم روی آنها حساب کنیم. کازنو گفت.

ام‌اس. Borne، در واقع به‌عنوان اکثریت خاموش صحبت می‌کرد که دو بار آقای را انتخاب کردند. ماکرون بر سر خانم لوپن و او را به افراط‌های چپ و راست ترجیح می‌دهد، به مجلس ملی گفت: «از آنجایی که من به الگوی اجتماعی خود وابسته هستم و به دموکراسی پارلمانی اعتقاد دارم، مسئولیت خود را بر عهده اصلاحات شما می‌گذارم، متن مورد توافق در این مجلس.»

اگر رای نکوهش تصویب شود، اوست که شغل نخست وزیری خود را از دست می دهد. در مورد آقای ماکرون، دوره ریاست‌جمهوری او تا سال 2027 ادامه دارد، اما در حال حاضر، عبور او تا آن تاریخ کاملاً آشفته به نظر می‌رسد.

اورلین بریدن گزارش کمک کرد

Elyse Blake

کاوشگر هیپستر پسند. گورو بیکن دوستانه. زامبی متعصب حرفه ای. نویسنده.

تماس با ما