فروپاشی اقتصادی-اجتماعی لبنانی ها را “به یک نخ آویزان” می گذارد |

“من به داستان های شوک و از دست دادن گوش داده ام. نجات روچدی در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: جوانانی که آرزویشان فقط رفتن به مدرسه است، اکنون به دنبال مشاغل غیررسمی هستند تا خانواده خود را تامین کنند.

دیگران به شدت به دنبال ترک و شروع یک زندگی جدید در جای دیگری هستند و کشور را تقریباً از غنی ترین و امیدوارکننده ترین سرمایه انسانی خود خالی می کنند.

فروپاشی اجتماعی-اقتصادی

بر اساس برآوردهای بانک جهانی، پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی واقعی امسال با کاهش 10.5 درصدی و 21.4 درصدی به ترتیب در سال‌های 2021 و 2020، 6.5 درصد دیگر کاهش یابد.

ارزش پول به شدت کاهش یافته است، در حالی که تورم به رقم ویرانگر 890 درصد رسیده است.

فروپاشی اقتصادی-اجتماعی این کشور با جنگ اوکراین تشدید شده است که در کاهش ذخایر گندم لبنان و افزایش قیمت سوخت و تهدید امنیت غذایی منعکس شده است.

تقلا برای کار

با افزایش بیکاری، حداقل دستمزد ماهانه کمتر از 25 دلار است.

نظرسنجی نیروی کار که در ژانویه توسط سازمان بین‌المللی کار (ILO) منتشر شد، نشان می‌دهد که تقریباً یک سوم نیروی کار لبنان بیکار هستند و بیکاری از 11.4 درصد در سال‌های 2018-2019 به 29.6 درصد در سال جاری افزایش یافته است. یک نظرسنجی نیروی کار که در ژانویه توسط سازمان بین المللی کار (ILO) منتشر شد، نشان می دهد که تقریبا یک سوم نیروی کار لبنان بیکار هستند و بیکاری از 11.4 درصد در سال 2018-2019 به 29.6 درصد در سال جاری افزایش یافته است.

و بیکاری جوانان در بین 15 تا 24 سال 47.8 درصد است.

هماهنگ کننده کمک های بشردوستانه گفت: «بیکاری به نوک کوه یخ تبدیل شده است و یک نسل مولد و خلاق را دور می اندازد که می تواند به ساخت لبنان بهتر کمک کند.

“اعداد شگفت انگیز”

افزایش قیمت‌های نفت خام در بازارهای جهانی در سطح ملی با افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و گاز منعکس شده است که اثرات مخربی بر لبنانی‌ها دارد.

او ادامه داد: «این تهدید هزاران خانواده را در معرض ناامنی غذایی، سوء تغذیه و احتمالاً گرسنگی قرار می دهد. 2.2 میلیون نفر برای دسترسی به غذا و سایر نیازهای اساسی تا پایان سال نیاز به حمایت دارند – افزایش 46 درصدی نسبت به سال گذشته.

علاوه بر این، 90 درصد خانواده‌ها غذای ارزان‌تری مصرف می‌کنند، 60 درصد حجم غذا را محدود می‌کنند و 41 درصد تعداد وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهند.

خانم “اینها اعداد شگفت انگیزی هستند که زنگ خطر را در مورد ناامنی غذایی در کشور به صدا در می آورند.” روچدی گفت.

یک منظره تلخ

او بر اهمیت “یک سیاست حمایت اجتماعی جامع و فراگیر” به عنوان “تنها راهبرد خروج ممکن” برای کمک به مداخلات اضطراری کوتاه مدت، و یک رویکرد بلندمدت مبتنی بر حقوق که “آینده ای با عزت تر را برای همه تضمین می کند” تاکید کرد. .

یک سیاست حمایت اجتماعی جامع و فراگیر … تنها راهبرد خروج ممکن هماهنگ کننده مقیم

بخش سلامت کشور “در آستانه سقوط” است از آنجایی که 1.95 میلیون نفر به خدمات بهداشتی بشردوستانه نیاز دارند – افزایش 43 درصدی از اوت گذشته.

وی با استناد به سازمان جهانی بهداشت (WHO) به هزینه های سرسام آور بستری شدن در بیمارستان، امکانات بیش از حد مراقبت های بهداشتی اولیه، قیمت های گزاف دارو و کمبود شدید تجهیزات پزشکی و نیرو اشاره کرد.

آسیب پذیرترین آسیب پذیر است

هماهنگ کننده مقیم ادامه داد: «بحران لبنان همه را در همه جا در سراسر کشور تحت تأثیر قرار می دهد و زنان بیشترین تأثیر را بر دوش دارند.

حدود 75 درصد از زنان لبنانی بیکار هستند و از میان 25 درصدی که در نیروی کار هستند، 10 درصد بیکار هستند.

و طبق گزارش صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، صدها هزار کودک گرسنه به رختخواب می‌روند، فاقد مراقبت‌های بهداشتی هستند و برای کمک به خانواده‌های خود کار می‌کنند – آموزش خود را کنار می‌گذارند..

او گفت: «این واقعیت روز به روز بدتر می‌شود و سلامت و ایمنی کودکان به خطر می‌افتد.» او با اشاره به اینکه کودکان زیر پنج سال واکسیناسیون معمولی را از دست می‌دهند، که حدود 200000 نفر از آن‌ها به نوعی از سوء تغذیه رنج می‌برند، اشاره کرد، در حالی که کوتاه‌قدی در حال حاضر حدود هفت درصد را تحت تأثیر قرار داده است. “یک شاخص نگران کننده از سوءتغذیه مزمن … اگر ناامنی غذایی همچنان در حال افزایش باشد، احتمالا بدتر خواهد شد.”

او فریاد زد: “این باید تمام شود.” هماهنگ کننده مقیم تصریح کرد: “کودکان آینده این کشور هستند و همه ما باید از آنها حمایت کنیم، آنها را توانمند کنیم و اکنون از آنها محافظت کنیم تا از “نسل گمشده” جلوگیری کنیم.”


نجات روچدی، مقیم لبنان و هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، در یک کنفرانس مطبوعاتی از تمدید طرح واکنش اضطراری (ERP) خبر داد.

OCHA

نجات روچدی، مقیم لبنان و هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل، در یک کنفرانس مطبوعاتی از تمدید طرح واکنش اضطراری (ERP) خبر داد.

واکنش پایدار به بحران

زیر نظر خانم رهبری Rochdi، تیم کشور بشردوستانه یک ERP هماهنگ چندبخشی 12 ماهه را راه‌اندازی کرد و در عین حال هشدار داد که راه‌حل‌های کوتاه‌مدت باید با راه‌حل‌های پایدار جایگزین شوند، که به علل ریشه‌ای بحران‌های مرکب می‌پردازد.

هماهنگ کننده مقیم گفت: «این در مفهوم «توسعه اضطراری» نهفته است که چارچوب همکاری سازمان ملل را که اخیراً امضا شده است، شکل می دهد و یک مرحله انتقالی را ارائه می دهد تا به رفع نیازهای بشردوستانه کمک کند.

از آگوست 2021، ERP 197 میلیون دلار برای کمک به حدود 600000 لبنانی، مهاجر و پناهجوی فلسطینی آسیب پذیر که تحت تأثیر این بحران قرار گرفته اند، دریافت کرده است.

از آن زمان تا آوریل، نزدیک به 650,000 نفر را با کمک های غذایی ماهانه، 300,000 نفر را با مداخلات بهداشتی و حدود 286,000 نفر را با آب سالم روزانه حمایت کرده است.

علاوه بر این، تدارکات سوخت اضطراری به حمایت از بیش از 600 مرکز بهداشتی کمک کرده است.

تجدید نظر فوری

با این حال، با توجه به اینکه 2.2 میلیون لبنانی، 86200 مهاجر، 207800 پناهنده فلسطینی و 1.5 میلیون آواره سوری به کمک اضطراری نیاز دارند، خانم. روچدی مجدداً از دولت درخواست کرد که “راه حلی پایدار بیابد… و اقدامات قاطع در اتخاذ اصلاحات لازم برای رسیدگی به این مشکل” انجام دهد.

در همین حال، سازمان ملل متحد ERP را تا پایان سال 2022 تمدید کرده است که به 163 میلیون دلار اضافی برای برآوردن نیازهای بشردوستانه اضافه شده تعداد فزاینده افراد آسیب پذیر نیاز دارد.

هماهنگ کننده امور بشردوستانه گفت: با وجود گستردگی و بزرگی سختی ها، من شخصاً این بحران را فرصتی می بینم تا پتانسیل هایی را که این کشور در مسیر توسعه و بهبود دارد، باز کنم.


بررسی اجمالی برنامه واکنش اضطراری 2021 - 2022 لبنان

منابع: سازمان ملل متحد و شرکای بشردوستانه

بررسی اجمالی برنامه واکنش اضطراری 2021 – 2022 لبنان

Patrick Hodges

کاوشگر دوستانه استاد موسیقی مغرور. درونگرای افراطی کارشناس سفر. نویسنده. متعصب غذای بی عذرخواهی

تماس با ما