طوفان فردی در مالاوی نزدیک به 200 کشته بر جای گذاشت

لیلونگوه، مالاوی – روز یکشنبه هنگامی که موجی از آب از تپه ای در بلانتایر، پایتخت تجاری مالاوی خروشان می کرد، دختری 15 ساله گفت که آن را از ایوان خانه اش دیده است، چهار خواهر و برادر کوچکترش را گرفت و فرار کرد. .

دختر آلینافه پترول که با تلفن یکی از امدادگران صحبت می کرد، گفت: “این وحشتناک بود.” ما شروع به دویدن برای جان خود کردیم، اما بعداً متوجه شدیم که مادرم با ما نیست. از آن زمان دیگر خبری از او نداشتم.»

طوفان فردی، طوفانی رکوردشکنی که در آخر هفته به کشور محصور در خشکی جنوب شرقی آفریقا مالاوی رسید، سیل گلی و سیلابی را به همراه داشت که نزدیک به 200 کشته بر جای گذاشت.

در پناهگاهی در بلانتایر در روز سه‌شنبه، آلینافه، کوچک‌ترین خواهر و برادرش که به پشت او بسته شده، در میان ده‌ها مالاویایی بود که مشتاقانه منتظر خبر عزیزان گمشده‌شان بودند.

در بلانتایر، شهری که بیشترین آسیب را از طوفان گرفته است، مقامات گفتند که 158 نفر در اثر سر خوردن خانه ها از پایه و باد کندن درختان از زمین کشته شدند. چندین تیر برق در سراسر آزادراه اصلی شهر پخش شد.

این طوفان که از روز سه شنبه به مدت 36 روز متوالی ادامه داشت، رکورد طولانی ترین طوفان در نیمکره جنوبی را به نام خود ثبت کرد. مقامات گفتند که معتقدند طوفان که اکنون ضعیف شده است، تا چهارشنبه از بین خواهد رفت.

این طوفان در ماه فوریه در سواحل شمالی استرالیا شکل گرفت و با پیمودن 4000 مایل در جنوب اقیانوس هند قبل از اینکه به جنوب شرقی آفریقا برسد، مسیری غیرعادی را قطع کرد.

طوفان در اقیانوس هند چرخید و بین کشور جزیره ای ماداگاسکار و سواحل جنوب شرقی حرکت کرد و در آنجا به موزامبیک رسید. این طوفان دو بار در هر یک از این کشورها به خشکی رسید و نزدیک به 50 نفر را کشت.

در حالی که طوفان به داخل خشکی سفر کرد، مالاوی را درنوردید. انتظار می‌رود با ادامه حفاری لجن‌ها و آوارها در روز سه‌شنبه، که توسط سومین روز بارندگی مداوم خیس شده بود، تعداد کشته‌های این کشور افزایش یابد.

امدادگران در مصاحبه های تلفنی گفتند که غیرنظامیان در حفاری آوارها با ابزارهای کشاورزی شرکت کردند. آنها تلاش کردند تا کودکان خردسال و افراد مسن را از لاشه هواپیما بیرون بکشند. برخی از اجساد در رودخانه شسته شدند، در حالی که برخی دیگر از سیستم فاضلاب شهر بیرون کشیده شدند.

با بیش از 20000 نفر آواره بر اثر ویرانی، بازماندگان در کمپ هایی که با عجله در حیاط مدارس و کلاس های درس ساخته شده بودند جمع شدند.

در حالی که رانش زمین به سمت خانه اش در پای سوچه، تپه ای در بلانتایر سرازیر شد، پاتریک ملمبا، 40 ساله، گفت که همه چیز را رها کرده و فرار کرده است.

او گفت: “مردم را دیدم که گل و لای پوشانده شده اند، این همه اجساد مرده.”

خانه او ویران شد، اما هر شش عضو خانواده زنده ماندند.

آقای “من همه چیز را از دست داده ام.” ملمبا گفت، اما سپس افزود: “در همان زمان که زنده هستم احساس خوشبختی می کنم.”

فلیکس واشون، سخنگوی صلیب سرخ در مالاوی گفت که در بیمارستان مرکزی ملکه الیزابت در بلانتایر، جمعیت ناامید کارکنان پزشکی را غرق کردند. برخی اجساد خویشاوندان را که توسط دیوارهای فروریخته له شده بودند حمل کردند. برخی دیگر به امید یافتن اعضای خانواده گمشده آنها را جستجو کردند. ده ها نفر دیگر با جراحات وارد شدند، برخی در حال پیاده روی بودند، در حالی که برخی دیگر مجبور شدند حمل شوند.

آقای می گوید: «این یک وضعیت طاقت فرسا بود. واشنگتن. مردم با اجساد مرده به آنجا هجوم آوردند.»

او گفت که آب نهرهای جدیدی را در شهر قطع کرده و به سمت پایین سرازیر شده است، جایی که احتمال می رود محله های بیشتری دچار سیل شوند. واشنگتن. چنین شرایطی تلاش های نجات را با مشکل مواجه کرد.

یک قایق از نیروی دفاعی مالاوی با شش سرنشین در رودخانه ای متورم واژگون شد. سرگرد گفت: چهار نفر از آنها جان سالم به در بردند، اما دو مسافر – هر دو سرباز – هنوز مفقود هستند. امانوئل ملمبلا، سخنگوی نیروی دفاعی مالاوی.

مقامات بیم آن دارند که ویرانی در روستاهای روستایی که هنوز با جاده های شسته شده یا درختان افتاده قطع شده اند، بدتر باشد.

در حالی که مقامات میزان ویرانی را ارزیابی می کردند، دولت مالاوی روز دوشنبه در 10 منطقه در جنوب این کشور وضعیت فاجعه بار اعلام کرد.

به گفته داگلاس موفات، کمیسر ناحیه فالومب، درست خارج از بلانتایر، طوفان فردی بدترین فاجعه طبیعی است که کشور از سال 1991 شاهد بوده است، زمانی که سیل حدود 1000 نفر را کشت.

مالاوی از قبل برای مهار شیوع وبا تلاش می‌کرد که کارکنان بهداشتی را شگفت‌زده کرد، زیرا پس از اینکه کشور این بیماری را ریشه‌کن کرد، دوباره ظهور کرد. در سال گذشته بیش از 1600 نفر بر اثر وبا جان خود را از دست داده اند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که از زمان طوفان حداقل 500 مورد دیگر و 13 مورد مرگ ناشی از وبا ثبت شده است. آب‌های سیل ممکن است بیماری را گسترده‌تر گسترش دهد، در حالی که بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها غرق شده یا ویران می‌شوند.

دکتر دکتر گفت: «در حال حاضر خیلی زود است که بدانیم این طوفان دقیقاً چگونه بر انتقال وبا و مرگ و میر ناشی از آن تأثیر می گذارد. پاتریک اوتیم، که مدیریت واکنش سازمان جهانی بهداشت به شیوع وبا در منطقه را بر عهده دارد. اما ما شاهد تحولات نگران کننده ای هستیم.»

سازمان ملل اعلام کرد در موزامبیک همسایه، جایی که طوفان فردی شنبه گذشته برای دومین بار به خشکی رسید، حدود 55500 نفر در معرض خطر تداوم بارش باران بودند. برخی از مناطق، مانند استان مرکزی سوفالا، پیش از این در اولین ورود طوفان در فوریه دچار سیل شده بودند. 24.

ماتونگا طلایی گزارش از لیلونگوه، مالاوی، و لینزی چتل از شرق لندن، آفریقای جنوبی.

Claudia Larsen

پیشگام وب. خالق حرفه ای درونگرا. پزشک آبجو. شیطان متعصب تلویزیون.

تماس با ما