شیلی: عذرخواهی برای عقیم کردن زنان HIV مثبت در لحظه “عدالت باروری” |

این شهرک یک لحظه مهم برای زنان در سراسر جهان است که برای چندین دهه برای عدالت باروری مبارزه کرده اندوینی بیانیما، رئیس UNAIDS گفت.

رئیس جمهور گابریل بوریک فونت این عذرخواهی را به عنوان بخشی از توافق حاصل از پرونده ای که توسط یک زن شیلیایی که بلافاصله پس از زایمان در سال 2002 بدون رضایت او عقیم شده بود به کمیسیون بین آمریکایی حقوق بشر (IACHR) ارائه کرد.

لویزا کابال، مدیر تیم حمایت منطقه ای UNAIDS برای آمریکای لاتین و کارائیب گفت: “ما از به رسمیت شناختن پاسخگویی بین المللی در این مورد نمادین از نقض حقوق بشر که زنان مبتلا به HIV و استقلال باروری آنها مدت ها متحمل شده اند، استقبال می کنیم.”

جراحی تکان دهنده

هنگامی که فرانسیسکا – یک زن جوان از یک شهر روستایی در شیلی – 20 ساله شد، او و شریک زندگی خود این خبر خوشحال کننده را دریافت کردند که به اولین فرزند خود خوش آمد خواهند گفت.

در طی یک آزمایش معمول قبل از تولد، تشخیص داده شد که او مبتلا به HIV است.

با انجام تمام اقدامات مناسب برای به حداقل رساندن خطر انتقال اچ آی وی، او یک پسر HIV منفی در نوامبر به دنیا آورد.

با این حال، در طول عمل سزارین، جراح بدون رضایت تصمیم گرفت که او را عقیم کند.

خانم خانم تاکید کرد: عقیم سازی اجباری زنان مبتلا به اچ آی وی نقض اساسی ترین حقوق انسانی زنان است. بیانیما.

پرونده سازی

مرکز حقوق باروری و سازمان شیلیایی ویوو پوزیتیوو در سال 2009 پرونده فرانسیسکا را همراه با سایر زنان HIV مثبت که تحت فشار برای عقیم سازی جراحی بودند، به IACHR بردند.

در مورد دیگری، پس از زایمان، به دانیلا گفته شد که با در آغوش گرفتن یا بوسیدن اچ آی وی را به نوزادش منتقل می کند. او در مصاحبه‌ها گفت که اینگونه می‌فهمد که تبعیض چیست.

راه طولانی تا عدالت

پس از بیش از یک دهه دعوای بین‌المللی و مطالعه IACHR در مورد پرونده، دولت توافقنامه حل و فصلی را امضا کرد که مسئولیت آن را پذیرفت و متعهد شد که نقض‌ها را جبران کند و اقداماتی را برای اطمینان از عدم تکرار این اعمال انجام دهد.

UNAIDS در این مورد مداخله کرد و IACHR را در مورد دستورالعمل های بهداشتی و استانداردهای حقوق بشر که هر کشور باید برای احترام، محافظت و تضمین حقوق بشر افراد مبتلا به HIV رعایت کند، اطلاع داد.

خانم می گوید: «این یک سفر بیش از 10 ساله را برای فرانسیسکا و سازمان هایی که او را در تلاش برای عدالت همراهی کردند، توجیه می کند. کابال.

پشیمانی عمومی

طی یک مراسم رسمی که به طور زنده در رسانه های اجتماعی پخش شد، رئیس جمهور بوریچ از فرانسیسا “به دلیل نقض جدی”، انکار عدالت و مدت طولانی که مجبور بود منتظر بماند، عذرخواهی کرد.

«تفکر اینکه دولت مسئول این موارد است، دردناک است. من به شما عهد می کنم که تا زمانی که ما حکومت می کنیم، بهترین های خود را به عنوان مسئول به کار خواهیم بست تا هرگز چنین چیزی تکرار نشود و قطعاً در مواردی که قبلاً این ظلم ها انجام شده است، انجام شود. او گفت که به درستی جبران شده است.

کارمن مارتینز، معاون مدیر راهبردهای حقوقی آمریکای لاتین و کارائیب برای مرکز حقوق باروری، بیانیه فرانسیسکا را خواند و گفت که او نمی‌توانست مبارزه را به نام خودش رهبری کند، زیرا درهای بی‌پایان را برای او می‌بست. .

«تا به امروز، افرادی که ناقل اچ‌آی‌وی هستند همچنان با تحقیر دیده می‌شوند، گویی تصمیم ما این است که آلوده شویم. با این حال، من می خواهم با اطمینان باور کنم که این تغییر خواهد کرد.»

انگ و تبعیض غالب است

انگ و تبعیض مرتبط با اچ آی وی نه تنها بر سلامت، زندگی و رفاه کسانی که با اچ آی وی زندگی می کنند یا در معرض خطر ابتلا به HIV هستند، تأثیر می گذارد، بلکه با محدود کردن دسترسی به سلامت جنسی و باروری گسترده و سایر خدمات بهداشتی، مانع از واکنش می شود.

UNAIDS به کار خود ادامه می دهد تا اطمینان حاصل کند که دولت ها در پیشگیری و پاسخ به تخلفات مرتبط با تبعیض بین افراد مبتلا به HIV سرمایه گذاری می کنند.

رئیس UNAIDS گفت: “متاسفانه این رویه هنوز در بسیاری از کشورها در حال انجام است و تلاش ها برای جلوگیری از آن و اجرای عدالت برای زنان بیشتر باید افزایش یابد.”

Serena Wells

معتاد عمومی رسانه های اجتماعی. متعصب افراطی سفر. فریلنسر متعصب وب. مستعد حملات بی تفاوتی. زیاد می افتد

تماس با ما