امیدهای آمریکا برای رهبری نظامی کانادا در هائیتی احتمالاً از بین می رود

اتاوا – هنگامی که پرزیدنت بایدن و جاستین ترودو نخست وزیر کانادا در روز جمعه با یکدیگر ملاقات کنند، یکی از موضوعات مهمی که احتمالاً روی میز خواهد بود، بدتر شدن بحران انسانی در هائیتی است، جایی که باندهای جنایتکار امواج خشونت را به راه انداخته اند و اکنون بیشتر پایتخت را تحت کنترل دارند.

شرایط فزاینده وخیم، از جمله نیروی پلیس ملی که فاقد پرسنل یا سلاح لازم برای مقابله با باندها است، دولت این کشور را برانگیخت تا از نیروهای نظامی خارجی برای بازگرداندن نظم درخواست کند. مداخله

پرزیدنت بایدن از ترس این که هرج و مرج در هائیتی تعداد بیشتری از هائیتی ها را به ایالات متحده بفرستد، در تلاش است تا یک نیروی چند ملیتی را بدون نیاز به متعهد کردن نیروهای آمریکایی گرد هم آورد.

آقای. ترودو در ابتدا تا حدودی از این ایده حمایت کرد، اما اکنون بعید به نظر می‌رسد که او پیشنهاد رهبری چنین مداخله‌ای را در جریان گفتگوهایش با آقای دکتر بدهد. بایدن همانطور که دولت آمریکا امیدوار است.

قبل از سفر رئیس جمهور به پایتخت کانادا، اتاوا – اولین رئیس جمهور او – مقامات کانادایی سعی کردند سوالات مربوط به استفاده از ارتش این کشور برای سرکوب خشونت را منحرف کنند و در عوض بر اقداماتی که کانادا قبلاً برای کمک به هائیتی انجام داده بود تمرکز کنند.

آقای. ترودو قبلاً دیدگاه خود را روشن کرده است که هجوم گسترده نیروهای خارجی راه حلی برای ایجاد ثبات در هائیتی نیست، جایی که ترور رئیس جمهور سه سال پیش کشور را در وحشت و بی نظمی فرو برد.

«مداخله خارجی، همانطور که در گذشته انجام داده‌ایم، برای ایجاد ثبات بلندمدت برای هائیتی مؤثر نبوده است، بنابراین ما اکنون در حال همکاری نزدیک با شرکای خود هستیم تا پلیس ملی هائیتی و سایر نهادها را قادر به ایجاد ثبات در کشور کنیم. ،” آقای. ترودو هفته گذشته به خبرنگاران گفت.

در ماه فوریه، کانادا کمی بیش از 22 میلیون دلار کانادا (حدود 16 میلیون دلار) برای حمایت از زنان و دختران هائیتی و همچنین برنامه های بهداشتی و غذایی در هائیتی متعهد شد. دولت گفت که کشتی‌های نیروی دریایی سلطنتی کانادا در حال جمع‌آوری اطلاعات در سواحل هائیتی برای «کمک‌های امنیتی» هستند و کانادا نیز خودروهای زرهی بیشتری را به این کشور می‌فرستد. همچنین به صندوق سازمان ملل متحد کمک کرده است که هدف آن حمایت از نیروی پلیس درگیر هائیتی است.

کانادا همچنین تحریم‌هایی را علیه سیاستمداران ارشد هائیتی از جمله رئیس‌جمهور سابق که گمان می‌رود با گروه‌هایی که این کشور جزیره‌ای در دریای کارائیب را به وحشت می‌اندازند، مرتبط است، اعمال کرده است.

پاییز گذشته، کانادا تیمی از کارشناسان را به هائیتی فرستاد تا موثرترین راه برای مقابله با بحران را تعیین کنند. پس از آنها باب رائه، سفیر کانادا در سازمان ملل متحد، نسبت به آینده این کشور بدبین بود و احتمال شکست هرگونه مداخله نظامی بزرگ را مطرح کرد.

او گفت: «ما باید بپذیریم که تاریخچه ای از آنچه من آن را مداخلات نظامی در مقیاس بزرگ می نامم وجود داشته که جواب نداده است. رائه به یک روزنامه کانادایی گفت.

نخست وزیر موقت هائیتی، آریل هنری، انتخاب نشد و به طور گسترده به عنوان ناکارآمد تلقی می شود. مخالفان سیاسی از درخواست او برای مداخله خارجی به عنوان تلاشی برای تقویت ادعای قدرت او انتقاد کرده اند.

همچنین کاهش شور و شوق کانادا برای نقش نظامی بزرگ چیزی است که مقامات آن را به عنوان وضعیت تهی شده نیروهای مسلح این کشور توصیف می کنند.

وین ایر، فرمانده ارشد نظامی کانادا، ماه گذشته به رویترز گفت که تعهدات ناتو در لتونی، لیتوانی و استونی و همچنین حمایت از اوکراین، از جمله آموزش، نیروهای مسلح را به حد مجاز رسانده است. مجموعه ای از پرونده های سوء استفاده جنسی و تجاوز جنسی شامل افسران عالی رتبه نیز باعث شده است که نیروها برای جذب اعضا با مشکل مواجه شوند.

او گفت که استقرار نیروها در هائیتی تحت چنین شرایطی “چالش برانگیز” خواهد بود.

آقای “دغدغه من فقط ظرفیت ماست.” ایر اضافه کرد. “فقط چیزهای زیادی برای دور زدن وجود دارد.”

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما