اخبار مختصر 27 جولای 2022 |

این خبر مختصر از سازمان ملل است.

گوترش حمله به کلاه آبی های سازمان ملل را «جنایت جنگی» احتمالی محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد حمله به نیروهای حافظ صلح این سازمان در شرق جمهوری دموکراتیک کنگو را که روز سه شنبه جان سه سرباز را گرفت، به عنوان جنایت جنگی احتمالی به شدت محکوم کرد.

علاوه بر کشته شدن دو افسر پلیس از هند و یک کلاه آبی از مراکش، یک کارمند پلیس مصر نیز در جریان تظاهرات خشونت آمیز در پایگاه نمایندگی سازمان ملل در بوتمبو، استان کیوو شمالی، زخمی شد.

خشونت علیه چندین پایگاه سازمان ملل در شمال کیوو در روزهای اخیر افزایش یافته است. فیلم های ویدئویی نشان می دهد که افراد و گروه ها قبل از غارت و آتش زدن اقامتگاه های سازمان ملل به زور وارد می شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت که از کشته شدن تظاهرکنندگان مرتبط با این رویدادها متاسف است. وی همچنین تاکید کرد که ماموریت سازمان ملل در جمهوری دموکراتیک کنگو که به عنوان MONUSCO شناخته می شود، متعهد به همکاری با مقامات برای بررسی این حوادث است.

کارشناس ارشد حقوق می گوید ترکیه در خطر عقب نشینی از حقوق زنان است

یک کارشناس ارشد مستقل حقوق بشر که از سوی سازمان ملل منصوب شده است، روز چهارشنبه گفت که ترکیه بر سر دوراهی حقوق زنان قرار دارد که می تواند تلاش ها برای مقابله با خشونت مبتنی بر جنسیت در این کشور را به عقب بیندازد.

این هشدار از سوی گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد خشونت علیه زنان و دختران، ریم آلسالم، به دنبال اعلام رجب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در ماه مارس مبنی بر خروج ترکیه از این مشکل در اول جولای است.

این کنوانسیون شامل کنوانسیون شورای اروپا در مورد پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی است که به عنوان کنوانسیون استانبول نیز شناخته می شود، به اصطلاح ترکیه اولین باری بود که این توافق نامه را در سال 2011 امضا کرد.

گزارشگر ویژه گفت که «تقریباً همه ذینفعان» که او در ترکیه با آنها ملاقات کرده است، قبل از اینکه تأکید کند که این کنوانسیون «به طور ذاتی» با «هویت، آرمان‌ها و نقش سرنوشت‌ساز ترکیه» مرتبط است، صریحاً اهمیت کنوانسیون را در مبارزه با خشونت علیه زنان و دختران تشخیص داده‌اند. و ایستادگی منطقه ای و فراتر از آن».

به همین دلایل، کارشناس مستقل حقوق که به شورای حقوق بشر گزارش می دهد، از ترکیه خواست تا در تصمیم خود برای خروج از کنوانسیون استانبول “تجدید نظر کند” و به سایر تعهدات حقوق بین المللی خود ادامه دهد.

فائو هشدار می دهد که 90 درصد از خاک سطحی زمین تا سال 2050 در معرض تهدید قرار می گیرد

طبق گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، 90 درصد از خاک سطحی گرانبهای زمین احتمالا تا سال 2050 در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

در تلاش برای حفاظت از خاک در سطح جهان و کمک به کشاورزان، فائو روز چهارشنبه هشدار داد که معادل یک زمین فوتبال زمین در هر پنج ثانیه فرسایش می یابد.

همچنین حدود هزار سال طول می‌کشد تا فقط چند سانتی‌متر خاک سطحی ایجاد شود و به بازسازی زمین کمک شود، آژانس ملل متحد خواستار اقدامات بیشتر کشورها و شرکای مشترکی شد که در دهه گذشته مشارکت جهانی خاک را امضا کرده‌اند.

پنج اقدام کلیدی که فائو خواستار آن شده است شامل “کربنیزاسیون” زمین است که با افزایش میزان مواد آلی موجود در آنها، خاک ها را سالم تر می کند.

کاستاریکا و مکزیک به این طرح پیوسته اند و کشاورزان را در استفاده از بهترین شیوه ها آموزش داده اند که شامل استفاده از به اصطلاح “محصولات پوششی” است که از فرسایش جلوگیری می کند، همراه با تناوب محصول و کاشت درخت.

دانیل جانسون، اخبار سازمان ملل

Heidi Avery

پنکه تی وی جنرال. کارآفرین. پیشگام زامبی مغرور. تحلیلگر. خالق شیطانی متعصب توییتر.

تماس با ما