آژانس انرژی می گوید انرژی های تجدیدپذیر تا اوایل سال 2025 از زغال سنگ پیشی خواهند گرفت

آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه اعلام کرد که رشد ظرفیت انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان تا سال 2027 دو برابر می‌شود و در پنج سال آینده به همان میزان در دو دهه گذشته به انرژی تجدیدپذیر اضافه می‌شود.

این گزارش نشان داد که انرژی های تجدیدپذیر تا اوایل سال 2025 به عنوان بزرگترین منبع تولید برق از زغال سنگ پیشی خواهند گرفت، الگویی که تا حد زیادی ناشی از بحران جهانی انرژی مرتبط با جنگ در اوکراین است.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در بیانیه‌ای گفت: «این نمونه‌ای واضح از این است که چگونه بحران انرژی کنونی می‌تواند نقطه عطفی تاریخی به سمت یک سیستم انرژی پاک‌تر و ایمن‌تر باشد».

هیمی بهار، تحلیلگر ارشد آژانس بین المللی انرژی و یکی از نویسندگان اصلی این گزارش، گفت: گسترش انرژی تجدیدپذیر در پنج سال آینده بسیار سریعتر از آنچه آژانس در آخرین گزارش سالانه خود یک سال پیش پیش بینی کرده بود، اتفاق می افتد. این گزارش پیش‌بینی رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته را 30 درصد پس از ارائه سیاست‌های جدید توسط برخی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای جهان مانند اتحادیه اروپا، ایالات متحده و چین اصلاح کرد.

به گفته این آژانس، در حالی که در زمان جنگ مجدداً مصرف سوخت فسیلی افزایش یافته است زیرا کشورهای اروپایی پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه برای جایگزینی گاز روسیه تلاش می کنند، اثرات آن احتمالا کوتاه مدت خواهد بود.

در عوض، طی پنج سال آینده، انتظار می‌رود که بحران جهانی انرژی رشد انرژی‌های تجدیدپذیر را تسریع کند، زیرا کشورها در واکنش به افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی، از جمله توربین‌های بادی، پنل‌های خورشیدی، نیروگاه‌های هسته‌ای، سوخت‌های هیدروژنی، خودروهای الکتریکی، از فناوری‌های کم آلاینده استقبال می‌کنند. و پمپ های حرارتی الکتریکی در این گزارش آمده است: گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها با انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از بخش‌هایی است که نیاز به بهبود بیشتر دارد.

ایالات متحده قانون کاهش تورم را در سال جاری تصویب کرد، یک قانون مهم آب و هوایی و مالیاتی که در میان بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که باعث گرم شدن سیاره می‌شوند، باعث افزایش «غیرم‌نظم» در اعتبارات مالیاتی بلندمدت برای پروژه‌های خورشیدی و بادی شد. 2032، آقای. بهار گفت. پیش از این، این اعتبارات مالیاتی چند سال در یک زمان تجدید نظر شده بود. تمدید اعتبارات تا سال 2032 اطمینان بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم می کند که در صنعت انرژی مهم است. بهار گفت.

پیش‌بینی می‌شود که چین به تنهایی تقریباً نیمی از ظرفیت جدید انرژی تجدیدپذیر جهانی را طی پنج سال آینده بر اساس اهداف تعیین‌شده در برنامه پنج ساله جدید این کشور نصب کند. حتی هنوز هم، این کشور در حال تسریع استخراج و تولید زغال سنگ در نیروگاه های زغال سنگ است.

داگ واین، مدیر تجزیه و تحلیل انرژی در مرکز راه حل های آب و هوا و انرژی، گفت: شتاب اخیر در رشد انرژی های تجدیدپذیر برای کمک به جهان برای محدود کردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد (2.7 درجه فارنهایت) در مقایسه با سطوح ماقبل صنعتی کافی نیست. این هدف توسط توافقنامه آب و هوایی پاریس در سال 2015 تعیین شد. دانشمندان می گویند فراتر از این آستانه، خطر فاجعه آب و هوایی، از جمله امواج گرما مرگبار و سیل ساحلی، به طور قابل توجهی افزایش می یابد.

دانشمندان محاسبه کرده اند که دستیابی به هدف 1.5 درجه سانتیگراد، کشورها را ملزم می کند که تا سال 2050 همه انتشار دی اکسید کربن را محدود یا خنثی کنند. ما هنوز آنجا نیستیم. بهار گفت، اما گزارش جدید آژانس حاکی از آن است که کاهش شکاف “در محدوده سیاست ها و اقدامات دولت” است.

در این گزارش آمده است که موانع اصلی در کشورهای ثروتمند طولانی شدن مراحل صدور مجوز و عدم بهبود و گسترش زیرساخت های شبکه است. برخی از کشورهای اروپایی در این زمینه پیشرفت هایی داشته اند، از جمله آلمان، که زمان صدور مجوز را کاهش داده است، و اسپانیا، که صدور مجوز را ساده کرده و ظرفیت شبکه را برای پروژه های انرژی تجدیدپذیر افزایش داده است.

در این گزارش آمده است که برای کشورهای کم درآمد، چالش زیرساخت شبکه ضعیف و عدم دسترسی به منابع مالی مقرون به صرفه برای پروژه های تجدیدپذیر است که به هزینه های اولیه بالاتری برای سرمایه نسبت به نگهداری و بهره برداری نیاز دارند. نرخ بهره بالای وام ها اغلب مانعی برای بسیاری از کشورهای کم درآمد است که آسیب پذیرترین و در عین حال کمترین مسئولیت را در برابر تغییرات آب و هوایی دارند.

در کنفرانس آب و هوای سازمان ملل در ماه گذشته در شرم الشیخ مصر، بسیاری از رهبران جهانی خواستار بازنگری دو موسسه مالی قدرتمند، بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شدند که نشان‌دهنده یک سیستم مالی جهانی است که به گفته رهبران کشورهای فقیرتر ضرر دارد. حامیان می گویند که در صورت اجرا، اصلاحات می تواند به کشورهای در حال مبارزه نرخ بهره پایین تری ارائه دهد و مؤسسات مالی را قادر سازد تا تریلیون ها دلار سرمایه خصوصی جذب کنند تا به این کشورها در انتقال به انرژی های تجدیدپذیر کمک کنند.

Miriam Ware

الکل نینجا. متفکر شیطانی. محقق سفر. فرهنگ پاپ مادام العمر. علاقه مند به موسیقی.

تماس با ما