کرونا و کار از راه دور: 3 نکته در مورد تأثیر ویروس کرونا بر آینده کار آکادمی تخصصی مدیریت استراتژیک

اگر معمولا سر ساعت ۸.۳۰ صبح پشت میز خود می‌نشینید، سعی کنید این روتین را حفظ کنید. کارفرمایانی که تیم‌های تمام‌وقت یا پاره‌وقتی را به‌صورت دورکاری استخدام می‌کنند، در زمینه هزینه‌هایی مانند هزینه تأمین مبلمان اداری، تجهیزات ضروری برای کار، اجاره مکان و سایر لوازم اداری موردنیاز صرفه‌جویی می‌کنند. فرصت مشاغل نوظهور مانند توسعه‌دهنده داده‌های بزرگ، مشاور علم داده، تحلیلگر داده‌ها و توسعه‌دهنده اطلاعات کسب‌وکار در مقایسه با بقیه مشاغل فرصت کاری بیشتری دارند.

گاهی دورکاری برای کارمندان اداری است که در برهه‌ای از زمان، همچون دوران بارداری در زنان، بدون حضور در سازمان وظایف خود را انجام می‌دهد. من شغل هایی که در آینده از بین میروند را ( طی 10 سال آینده در ایران ) ناشی از هوش مصنوعی و حرکت به سمت نرم افزار‌ها و سایت‌ها، می‌بینم. نرم افزارهای غلط‌یاب و اصلاح واژه، جای این شغل‌ها را گرفته اند. همچنین نرم افزارهایی که به کمک هوش مصنوعی گفتار را به نوشته تبدیل میکنند، جای تایپیست‌ها را گرفته اند. تا زمانی که افراد مسن مهارت کمتری در حوزه رسانه‌های اجتماعی داشته باشند، مدیران شبکه‌های اجتماعی دوام می‌آورند. پاسخ به این پرسش را کارگروهی به‌نام «کارگروه اجرایی طرح دورکاری» مشخص می‌کند.

در قانون کار ایران روابط به دو صورت کارفرما/کارگر و کارفرما/کارمند وجود دارد. البته دورکاری برای کارگران نیز امکان پذیر است و به موجب قانون کار کارگران دور کار نیز از حداقل حقوق همچون دستمزد و امنیت شغلی و… برخوردارند. توسعه دهنده نرم افزار به عنوان یکی از بهترین مشاغل دورکاری اینترنتی برای افرادی که استعداد و مهارت تخصصی در این زمینه دارند هم سابقه کاری خوب و هم درآمد قابل توجهی را به همراه دارد. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که برنامه نویسی و توسعه نرم‌افزار شغلی پراسترس است که افراد با صبوری و رفع باگ های موجود در کدنویسی های خود تجارب حرفه‌ای را نیز کسب می کنید. یکی از شغل های دورکاری پردرآمد در سال های اخیر بخصوص دور کاری در ایران طراحی گرافیک است که تنها با داشتن مهارت در یکی از شاخه های گرافیک می توانید درآمد قابل توجهی کسب کنید.

در واقع حقوق اصلی آن‌ها متناسب با تخصص و رده شغلی همانند دیگر همکاران هم رده است و مبلغی نیز به عنوان کمک هزینه جانبی دریافت می‌کنند. دورکاری در منزل یک نوع از شرایط کاری است که فرد نیازی به حاضر شدن در محل کار ندارد و می‌تواند فعالیت‌های لازم را در منزل انجام دهد. این نوع شغل دورکاری برای کارگران نیز امکان پذیر است و آنان در منزل می‌توانند محصولات مورد نظر را تولید و به کارفرما تحویل دهند. دورکاری در منزل در دیگر مشاغل نیز کاربردی است که هر کدام شرایط و ضوابط خود را دارند. در ابتدا باید بگوییم که دورکاری در قانون کار بین فرد و کارفرما به دو شکل کارگری و کارمندی موجود است و دورکاری تنها مربوط به رابطه بین کارمند و کارفرماست و نه کارگر و کارفرما.

دادستان‌ها و دستیاران حقوقی با احتمال 94٪ هوشمند شدن شغل خود روبرو هستند. برخی احساس می‌کنند داور مصنوعی تکنولوژِی خوبی است و دامنه خطا را کاهش می‌دهد. زیرا سیستم‌های الکترونیکی در وسایل نقلیه جدید از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار هستند. همچنین نصب این سیستم‌ها در محیط کارخانه بسیار با کیفیت انجام می‌شود. بی‌شک تا ده سال آینده تکنولوژی به گونه‌ای پیشرفت خواهد کرد که دیگر نیازی به قطعه عکس به طور فیزیکی نیست. شاید فکر کنید بنگاه‌های ملک برای ثبت قرارداد، در آینده کاربرد خودشان را حفظ خواهد کرد.

آینده کار از راه دور

کافه‌ها و کافی‌شاپ‌ها، همیشه محل مناسبی برای کارکردن نیستند، اما گاهی نیاز دارید از خانه بیرون بروید. اگر تمام وقت خود را در انزوا بگذرانید، سرانجام دیوانه خواهید شد. بد نیست گاهی اوقات، لپ‌تاپ خود را از برق بکشید و در پارک کار کنید؛ پارک‌ها و فضاهای باز، برای کارهایی مثل نوشتن، مناسب هستند. به‌راحتی می‌توانید اینترنت را خاموش کرده، کمی از نور خورشید لذت ببرید و باآرامش، شروع به نوشتن کنید.

اغلب کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک یا حتی اشخاص و اینفلوئنسرهای بزرگ برای مدیریت امور مالی خود به یک حسابدار نیاز دارند. اگر به حساب‌کتاب و مدیریت بودجه و امور مالی علاقه و البته تخصص دارید، حسابداری یکی از بهترین مشاغل اینترنتی برای شماست. تا همین چند سال قبل، استخدام نیروهای جدید، برعهدهٔ منابع انسانی شرکت‌ها بود؛ ولی حالا این کار به یک شغل اینترنتی و مستقل با درآمد نسبتاً خوب تبدیل شده است. متاسفانه هنوز هم دور و بر ما پر است از انسان‌هایی که وقتی صحبت از تکنولوژی، حتی تکنولوژی‌های بسیار ساده هم می‌شود؛ دست و پای‌شان می‌لرزد.

Erica Ferrell

نینجا موسیقی غرور آفرین. حل کننده مشکل متخصص حرفه ای سفر. دردسر ساز. ارتباط گر مشتاق

تماس با ما