کارشناس حقوق سازمان ملل: دولت روسیه “روز به روز جامعه مدنی را نابود می کند” |

در پی جنگ در حال انجام آنها در اوکراین، مری لاولور همچنین از مقامات خواست تا “قوانین محدود کننده و تبعیض آمیز” را لغو کنند و درخواست خود و سایر کارشناسان را که در ماه ژوئیه علیه “تعطیلی جامعه مدنی” روسیه مطرح شد، تکرار کرد.

من… همچنان نگران استفاده از مقررات جنایی که مدت کوتاهی پس از تهاجم به اوکراین برای هدف قرار دادن صداهای انتقادی وضع شد، هستم. وی در بیانیه‌ای گفت: براساس قانون «اخبار جعلی جنگ»، ۱۱۴ نفر از زمان تصویب آن در ۴ مارس ۲۰۲۲ تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

قوانین علیه مدافعان

خانم. لاولور افزود که «عمیقاً نگران‌کننده» است که مقامات قوانین تنبیهی بیشتری را برای هدف قرار دادن مدافعان حقوق بشر معرفی کرده‌اند که «اثر خفقان‌آوری بر جامعه مدنی» داشته است.

وی همچنین توضیح داد که در 14 ژوئیه، پارلمان روسیه اصلاحاتی را در قانون کیفری تصویب کرد که برای افرادی که به اتهام “همکاری محرمانه” با یک دولت خارجی، سازمان بین المللی یا خارجی محکوم شده اند، تا 8 سال زندان تعیین می کند.

قرار است «همکاری» تنها در صورتی مجازات شود که هدف آن کمک به «فعالیت‌هایی باشد که آگاهانه علیه امنیت دولت انجام می‌شود». با این حال، در عمل هیچ تضمینی وجود ندارد که فعالیت های حقوق بشری تهدیدی برای امنیت کشور تلقی نشود، او تأکید کرد که همان قانون «تعاریف عمومی برای فعالیت هایی با هدف علیه امنیت دولتی» را جرم انگاری کرده است.

فشار بر سازمان های خارجی

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین نگرانی خود را از گسترش قوانین با هدف «عوامل خارجی» و «سازمان‌های نامطلوب» که به گفته وی، دولت سال‌ها برای محدود کردن، انگ زدن و تبعیض علیه مدافعان حقوق بشر به آن متوسل شده است، ابراز کرد.

از سال 2015، 65 سازمان غیردولتی خارجی و بین المللی در روسیه بدون توسل به هرگونه اعتراض دادگاه “نامطلوب” و ممنوع اعلام شده اند.

«تعدادی از آنها برنامه های حقوق بشری و بشردوستانه داشتند. وی خاطرنشان کرد: افرادی که به مشارکت در این سازمان ها، تامین مالی یا سازماندهی فعالیت های خود ادامه می دهند، تا شش سال حبس دارند.

خانم. لاولور افزود که 276 نفر، که بسیاری از آنها از حقوق بشر حمایت و ترویج می کنند، در حال حاضر در فهرست های مختلف «عوامل خارجی» هستند که فعالیت های آنها را محدود می کند، و قانون جدید مرتبط که از اول دسامبر لازم الاجرا می شود، به مقامات اجازه می دهد تا مقررات را گسترش دهند.

«مدافعان حقوق بشر روسی به من گفتند که چگونه این برچسب تحقیرآمیز برخی از شرکا و حتی افرادی را که از حقوقشان دفاع می کنند می ترساند. وی هشدار داد که مفاد مبهم و گسترده جدید قانون، جامعه حقوق بشر را بیشتر به حاشیه می برد که کاملا غیرقابل قبول است.


دیمیتری موراتوف، روزنامه نگار روسی و برنده جایزه صلح نوبل 2021 در دفتر خود به عنوان سردبیر روزنامه نوایا گازتا

نوایا گازتا

دیمیتری موراتوف، روزنامه نگار روسی و برنده جایزه صلح نوبل 2021 در دفتر خود به عنوان سردبیر روزنامه نوایا گازتا

“صداهای خاموش”

این کارشناس مستقل خاطرنشان کرد که «با تأسف» که دولت روسیه «به تلاش‌های گسترده‌ای برای خاموش کردن صداهای منتقد و از بین بردن جامعه مدنی ادامه می‌دهد».

او به 16400 بازداشت در ارتباط با اعتراضات ضد جنگ، محدودیت های اعمال شده در توییتر، فیس بوک و اینستاگرام و 138000 وب سایت مسدود شده از زمان حمله به اوکراین اشاره کرد.

او با اشاره به لغو مجوز چاپ نووایا گازتا، برنده جایزه صلح نوبل و یکی از قدیمی ترین رسانه های روسی که حقوق بشر را پوشش می دهد، گفت: “کار اکثر رسانه های مستقل همچنان به حالت تعلیق یا متوقف می شود.” مسائل و همچنین سایر کارهای تحقیقاتی.

خانم. لاولور از جامعه جهانی خواست از مدافعان حقوق بشر در روسیه و در تبعید حمایت کنند.

وی در پایان گفت: “دولت روسیه روز به روز جامعه مدنی را نابود می کند و اگر جهان اکنون دستی به مدافعان حقوق بشر روسیه نکند، در دهه های آینده با عواقب حقوق بشری روبرو خواهد شد.”

گزارشگران ویژه سازمان ملل توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل که مقر آن در ژنو است، برای گزارش در مورد موقعیت های خاص کشور یا موضوعات موضوعی منصوب می شوند.

این کارشناسان مستقل در ظرفیت فردی خود فعالیت می کنند و نه کارمند سازمان ملل هستند و نه برای کارشان دستمزد دریافت می کنند.

Sam Mcknight

دانشجوی آماتور. مجموع ماون سفر. کارشناس مواد غذایی بیکن نرد. کارآفرین. فن آبجو. عاشق فرهنگ پاپ

تماس با ما